نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 10 صفحه : 167
نشانهها،
حقايق را از اوهام، و حق را از باطل شناخت.
قرآن در مثال
بالا اين نشانهها را چنين بيان كرده است:
الف-"
حق هميشه مفيد و سودمند است، همچون آب زلال كه مايه حيات و زندگى است، اما باطل
بىفايده و بيهوده است، نه كفهاى روى آب هرگز كسى را سيراب مىكنند و درختى را
مىرويانند، و نه كفهايى كه در كورههاى ذوب فلزات ظاهر مىشود. مىتوان از آنها
زينتى و يا وسيلهاى براى زندگى ساخت، و اگر هم مصرفى داشته باشند، مصارف بسيار
پست و بىارزشند كه به حساب نمىآيند، همانند صرف كردن خاشاك براى سوزاندن:
باطل همواره
مستكبر، بالانشين، پرسروصدا، پر قال و غوغا ولى تو خالى و بىمحتوا است، اما حق
متواضع، كم سر و صدا، اهل عمل و پر محتوا و سنگين وزن است
[1] ج- حق هميشه متكى به نفس است، اما باطل از آبروى حق مدد مىگيرد و
سعى مىكند خود را به لباس او در آورد و از حيثيت او استفاده كند، همانگونه
كه" هر دروغى از راست فروغ مىگيرد"، كه اگر سخن راستى در جهان نبود،
كسى هرگز دروغى را باور نمىكرد، و اگر جنس خالصى در جهان نبود، كسى فريب جنس
قلابى را نمىخورد، بنا بر اين حتى فروغ زودگذر باطل و آبروى و حيثيت موقت او به
بركت حق است، اما حق همه جا متكى به خويشتن است و آبرو و اثر خويش!
2- زبد
چيست؟
"
زبد" معناى كفهاى روى آب و يا هر گونه كف مىباشد و مىدانيم آب
[1] على (ع) در وصف خود و دشمنانش همچون اصحاب
جنگ جمل مىفرمايد:
و قد
ارعدوا و ابرقوا و مع هذين الامرين الفشل و لسنا نرعد حتى نوقع و لا نسيل حتى
نمطر:
"
آنها رعد و برقى نشان دادند، اما پايانش جز سستى و ناتوانى نبود، ولى ما به عكس تا
كارى انجام ندهيم رعد و برقى نداريم و يا نباريم سيلاب خروشان براه
نمىاندازيم"! (برنامه ما عمل است نه سخن) (نهج البلاغه خطبه 9).
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 10 صفحه : 167