نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 10 صفحه : 166
بعد از بيان
اين مثال كه به صورت وسيع و گسترده، نه تنها در مورد آب، كه در مورد همه فلزات، چه
آنها كه زينتى هستند و چه آنها كه وسائل زندگى را از آن مىسازند، بيان مىكند به
سراغ نتيجهگيرى مىرود، و چنين مىفرمايد:
" اينگونه
خداوند براى حق و باطل، مثال مىزند" (كَذلِكَ
يَضْرِبُ اللَّهُ الْحَقَّ وَ الْباطِلَ).
سپس به شرح
آن مىپردازد و مىگويد:" اما كفها به كنار مىروند و اما آبى كه براى مردم
مفيد و سودمند است در زمين مىماند" (فَأَمَّا
الزَّبَدُ فَيَذْهَبُ جُفاءً وَ أَمَّا ما يَنْفَعُ النَّاسَ فَيَمْكُثُ فِي
الْأَرْضِ).
كفهاى بيهوده
و بلند آواز و ميان تهى كه هميشه بالانشين هستند اما هنرى ندارند بايد به كنارى
ريخته شوند و اما آب خاموش و بىسر و صداى متواضع و مفيد و سودمند مىماند و اگر
روى زمين هم نماند در اعماق زمين نفوذ مىكند و چيزى نمىگذرد كه به صورت
چشمهسارها و قناتها و چاهها سر از زمين برمىدارد، تشنه كامان را سيراب مىكند،
درختان را بارور، و گلها را شكفته و ميوهها را رسيده، و به همه چيز سر و سامان
مىدهد.
و در پايان
آيه براى تاكيد بيشتر و دعوت به مطالعه دقيقتر روى اين مثال مىفرمايد:" اين
چنين خداوند مثالهايى مىزند" (كَذلِكَ يَضْرِبُ اللَّهُ
الْأَمْثالَ).
***
نكتهها
[1- راه شناخت حق و باطل:]
در اين مثال
پر معنى كه با الفاظ و عبارات موزونى ادا شده و منظره حق و باطل را به عاليترين
صورتى ترسيم كرده حقايق فراوانى نهفته است كه در اينجا به قسمتى از آن اشاره
مىكنيم:
1- شناخت حق
و باطل كه همان شناخت واقعيتها از پندارها است، گاهى براى انسان چنان مشكل و
پيچيده مىشود، كه حتما بايد سراغ نشانه رفت و از
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 10 صفحه : 166