نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 608
دادهاند به خصوص در باره مساله قصاص سر و صدا راه انداخته مىگويند:
1- جنايتى كه قاتل مرتكب شده بيش از اين نيست كه انسانى را از بين برده است،
ولى شما به هنگام قصاص همين عمل را تكرار مىكنيد!.
2- قصاص جز انتقامجويى و قساوت نيست، اين صفت ناپسند را بايد با تربيت صحيح
از ميان مردم برداشت، در حالى كه طرفداران قصاص هر روز به اين صفت ناپسند
انتقامجويى روح تازهاى مىدمند! 3- آدمكشى گناهى نيست كه از اشخاص عادى يا سالم
سرزند، حتما قاتل از نظر روانى مبتلا به بيمارى است، و بايد معالجه شود، و قصاص
دواى چنين بيمارانى نمىتواند باشد.
4- مسائلى كه مربوط به نظام اجتماعى است بايد دوش به دوش اجتماع رشد كند، بنا
بر اين قانونى كه در هزار و چهارصد سال پيش از اين پياده مىشده نبايد در اجتماع
امروز عملى شود! 5- آيا بهتر نيست به جاى قصاص، قاتلان را زندانى كنيم و با كار
اجبارى از وجود آنها به نفع اجتماع استفاده نمائيم با اين عمل هم اجتماع از شر
آنان محفوظ مىماند، و هم از وجود آنها حتى المقدور استفاده مىشود.
اينها خلاصه اعتراضاتى است كه پيرامون مساله قصاص مطرح مىشود.
***
پاسخ
تفسير نمونه ؛ ج1 ؛ ص608
ت در آيات قصاص در قرآن مجيد جواب اين اشكالات را روشن مىسازد (وَ لَكُمْ فِي الْقِصاصِ حَياةٌ يا أُولِي الْأَلْبابِ).
زيرا از بين بردن افراد مزاحم و خطرناك گاه بهترين وسيله براى رشد و تكامل
اجتماع است، و چون در اينگونه موارد مساله قصاص ضامن حيات و ادامه
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 608