نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 598
نمىشود و گسترش مىيابد و به ديگران مىرسد و آنها نيز بهرهمند مىشوند.
و" بر" (بر وزن نر) جنبه وصفى دارد و به معنى شخص نيكوكار است، در
اصل به معنى بيابان و مكان وسيع مىباشد، و از آنجا كه نيكوكاران روحى وسيع و
گسترده دارند اين واژه بر آنها اطلاق مىشود.
قرآن سپس به بيان مهمترين اصول نيكيها در ناحيه ايمان و اخلاق و عمل ضمن بيان
شش عنوان پرداخته چنين مىگويد:" بلكه نيكى (نيكوكار) كسانى هستند كه به خدا
و روز آخر و فرشتگان و كتابهاى آسمانى و پيامبران ايمان آوردهاند" (وَ لكِنَّ الْبِرَّ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ
الْآخِرِ وَ الْمَلائِكَةِ وَ الْكِتابِ وَ النَّبِيِّينَ).
در حقيقت اين نخستين پايه همه نيكيها و خوبيها است: ايمان به مبدء و معاد و
برنامههاى الهى، و پيامبران كه مامور ابلاغ و اجراى اين برنامهها بودند، و
فرشتگانى كه واسطه ابلاغ اين دعوت محسوب مىشدند، ايمان به اصولى كه تمام وجود
انسان را روشن مىكند و انگيزه نيرومندى براى حركت به سوى برنامههاى سازنده و
اعمال صالح است.
جالب اينكه نمىگويد" نيكوكار" كسانى هستند كه ... بلكه
مىگويد" نيكى" كسانى هستند كه ...
اين به خاطر آن است كه در ادبيات عرب و همچنين بعضى زبانهاى ديگر هنگامى كه
مىخواهند آخرين درجه تاكيد را در چيزى بيان كنند آن را بصورت مصدرى مىآورند نه
به صورت وصف، مثلا گفته مىشود على ع عدل جهان انسانيت است، يعنى آن چنان عدالت
پيشه است كه گويى تمام وجودش در آن حل شده و سر تا پاى او در عدالت غرق گشته است،
به گونهاى كه هر گاه به او نگاه كنى چيزى جز عدالت نمىبينى! و همچنين در نقطه
مقابل آن مىگوئيم بنى اميه ذلت اسلام بودند گويى تمام وجودشان تبديل به خوارى شده
بود.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 598