و با اين دو نيرو (استقامت و توجه به خدا) به جنگ مشكلات و حوادث سخت برويد كه
پيروزى از آن شما است" زيرا خداوند با صابران است" (إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ).
به عكس آنچه بعضى تصور مىكنند،" صبر" هرگز به معنى تحمل بدبختيها و
تن دادن ذلت و تسليم در برابر عوامل شكست نيست، بلكه صبر و شكيبايى به معنى
پايدارى و استقامت در برابر هر مشكل و هر حادثه است.
لذا بسيارى از علماى اخلاق براى" صبر" سه شاخه ذكر كردهاند:
صبر بر اطاعت (مقاومت در برابر مشكلاتى كه در راه طاعت وجود دارد).
صبر بر معصيت (ايستادگى در برابر انگيزههاى گناه و شهوات سركش و طغيانگر).
و صبر بر مصيبت (پايدارى در برابر حوادث ناگوار و عدم خود باختگى و شكست روحى
و ترك جزع و فزع).
كمتر موضوعى را در قرآن مىتوان يافت كه مانند" صبر" تكرار و مورد
تاكيد قرار گرفته باشد، در قرآن مجيد در حدود هفتاد مورد از" صبر"، سخن
به ميان آمده كه بيش از ده مورد از آن به شخص پيامبر ص اختصاص دارد.
تاريخ مردان بزرگ گواهى مىدهد كه يكى از عوامل مهم يا مهمترين عامل پيروزى
آنان استقامت و شكيبايى بوده است، افرادى كه از اين صفت بىبهرهاند در گرفتاريها
بسيار زود از پا در مىآيند و مىتوان گفت نقشى را كه اين عامل در پيشرفت افراد و
جامعهها ايفا مىكند، نه فراهم بودن امكانات دارد
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 518