نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 489
محدود نمىكند، بلكه بيان مصداقهاى كامل اين امت نمونه است، و بيان الگوهايى
است كه در صف مقدم قرار دارند.
***
4- تفسير جمله" لنعلم"
جمله" لنعلم" (تا بدانيم) و مانند آن كه در قرآن كرارا در مورد
خداوند به كار رفته است به اين معنى نيست كه خداوند چيزى را نمىدانسته و سپس از
آن آگاه شده است، بلكه مراد همان تحقق و عينيت پيدا كردن اين واقعيتهاست.
توضيح اينكه: خداوند از ازل از همه حوادث و موجودات آگاه بوده است هر چند آنها
تدريجا به وجود مىآيند، بنا بر اين حدوث حوادث و موجودات چيزى بر علم و دانش او
نمىافزايد، بلكه آنچه قبلا مىدانسته به اين ترتيب پياده مىشود و به اين مىماند
كه شخص معمارى نقشه ساختمانى را طرح كند و از تمام جزئيات آن قبل از وجودش آگاه
باشد و سپس آن نقشه را تدريجا پياده كند، هنگامى كه معمار مزبور تصميم بر پياده
كردن قسمتى از نقشه ساختمان را مىگيرد، مىگويد اين كار را به خاطر اين مىكنم تا
آنچه را در نظر داشتهام ببينم، يعنى مىخواهم نقشه علمى خود را جامه"
عمل" بپوشانم (بدون شك علم خدا با بشر- چنان كه در بحث صفات خداوند گفتهايم-
تفاوت بسيار دارد، منظور ذكر مثالى براى روشن شدن بحث است) جمله" و إِنْ كانَتْ لَكَبِيرَةً إِلَّا عَلَى الَّذِينَ هَدَى
اللَّهُ" بازگو كننده اين حقيقت است كه خلاف عادت
قدم بر داشتن و تحت تاثير احساسات بيجا قرار نگرفتن، كار بسيار مشكلى است مگر براى
كسانى كه براستى به خدا ايمان داشته، و تسليم فرمان او باشند.
***
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 489