نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 470
نكتهها:
1- وحدت دعوت انبياء
قرآن كرارا در آيات مختلف اشاره مىكند كه همه پيامبران خدا يك هدف را تعقيب
مىكردهاند و هيچگونه جدايى در ميان آنها نيست، زيرا همه از يك منبع وحى و الهام
دريافت مىداشتهاند، لذا به مسلمانان توصيه مىكند به تمام پيغمبران الهى يكسان
احترام بگذارند، ولى چنان كه گفتيم اين موضوع مانع از آن نمىشود كه هر آئين جديد
كه از طرف خداوند نازل مىگرديد آئينهاى گذشته را نسخ كند و آئين اسلام آخرين آئين
باشد.
زيرا پيغمبران خدا همانند معلمانى بودند كه هر كدام جامعه بشريت را در يك كلاس
پرورش مىدادند، بديهى است دوران تعليم هر يك كه تمام مىشد به دست معلم ديگر، در
كلاس بالاتر سپرده مىشدند، و روى اين حساب جامعه بشريت موظف است برنامههاى آخرين
پيامبر را كه آخرين مرحله تكامل دين آن عصر است اجرا كند، و اين هرگز مانع حقانيت
دعوت ساير پيامبران نخواهد بود.
***
2- اسباط چه كسانى بودند؟
" سبط" (بر وزن حفظ) و" سبط" (بر وزن ثبت) و انبساط در
اصل به معنى گسترش و توسعه چيزى به آسانى و راحتى است، و گاهى به درخت،"
سبط" (بر وزن سبد) گفته مىشود، زيرا شاخههاى آن به راحتى گسترده مىگردد،
فرزندان و شاخههاى يك فاميل را" سبط" و" اسباط" مىگويند، به
خاطر گسترشى كه در نسل پيدا مىشود.
منظور از اسباط تيرهها و قبائل بنى اسرائيل يا فرزندانى است كه از اولاد
دوازدهگانه يعقوب به وجود آمدند و چون در ميان آنها پيامبرانى وجود داشتهاند در
آيه بالا آنها را جزو كسانى مىشمارد كه آيات خدا بر آنها نازل گرديده است.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 470