نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 457
است كه از طرف پيامبر، تعليم مىشود.
بعد آخرين هدف را كه مساله" تزكيه" است بيان مىدارد.
" تزكيه" در لغت هم به معنى نمو دادن، و هم به معنى پاكسازى آمده
است.
و به اين ترتيب تكامل وجود انسان در جنبههاى" علمى" و"
عملى" به عنوان هدف نهايى بعثت پيامبر، معرفى شده است.
اين نكته مخصوصا قابل توجه است كه علوم بشر محدود است، و آميخته با هزاران
نقطه ابهام و خطاهاى فراوان، و از اين گذشته نسبت به آنچه را هم مىداند گاهى
نمىتواند دقيقا اميدوار باشد چرا كه خطاهاى خود و ديگران را ديده است.
اينجا است كه بايد پيامبران، با علوم راستين و خالى از هر گونه خطا كه از مبدء
وحى گرفتهاند به ميان مردم بيايند، خطاهايشان را بر طرف سازند، آنجا را كه
نمىدانند به آنها بياموزند و آن را كه مىدانند به آنها اطمينان خاطر دهند.
موضوع ديگرى كه در اين رابطه لازم به يادآورى است اين است كه نيمى از شخصيت ما
را" عقل و خرد" تشكيل مىدهد و نيمى را" غرائز و اميال"، به
همين دليل ما به همان اندازه كه نياز به" تعليم" داريم، نياز به"
تربيت" هم داريم، هم خرد ما بايد تكامل يابد و هم غرائز درونى ما به سوى هدف
صحيحى رهبرى شوند.
لذا پيامبران هم معلمند، هم مربى، هم آموزش دهندهاند و هم پرورش دهنده.
***
2-" تعليم" مقدم است يا"
تربيت"؟
- جالب اينكه در چهار مورد از قرآن مجيد كه مساله تعليم و تربيت به عنوان هدف
انبياء با هم ذكر شده است در سه مورد" تربيت" بر" تعليم" مقدم
شمرده شده (سوره بقره آيه 151- آل عمران 164- جمعه 2) و تنها در يك مورد"
تعليم" بر" تربيت" مقدم شده است (آيه
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 457