نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 445
" اولوا الامر" و" واجب الاطاعه" نيز مىشمرند.
***
7- پاسخ به دو سؤال
1- از آنچه در تفسير معنى امامت گفتيم، ممكن است اين سؤال را برانگيزد كه اگر
كار امام" ايصال به مطلوب" و" اجرا كردن برنامههاى الهى"
است، اين معنى در مورد بسيارى از پيامبران حتى خود پيامبر اسلام ص و ائمه طاهرين
در مقياس عمومى تحقق نيافته بلكه هميشه افراد بسيار آلوده و گمراهى در مقابل آنها
وجود داشتند.
در پاسخ مىگوئيم مفهوم اين سخن اين نيست كه امام مردم را اجبارا به حق
مىرساند بلكه با حفظ اصل اختيار و داشتن آمادگى و شايستگى مىتوانند از نفوذ
ظاهرى و باطنى امام، هدايت يابند.
درست همانگونه كه مىگوئيم خورشيد براى تربيت موجودات زنده آفريده شده، يا
اينكه قرآن مىگويد كار باران زنده كردن زمينهاى مرده است، مسلما اين تاثير جنبه
عمومى دارد اما در موجوداتى كه آماده پذيرش اين آثار و مهياى پرورش باشند.
2- سؤال ديگر اينكه لازمه تفسير فوق اين است كه هر امام بايد نخست نبى و رسول
باشد و بعد به مقام امامت برسد، در صورتى كه جانشينان معصوم پيامبر اسلام ص چنين
نبودند.
در پاسخ مىگوئيم: لزومى ندارد كه حتما شخص امام قبلا به مقام نبوت و رسالت
برسد بلكه اگر كسى قبل از او باشد كه مقام نبوت و رسالت و امامت در او جمع گردد
(مانند پيامبر اسلام) جانشين او مىتواند برنامه امامت او را تداوم بخشد و اين در
صورتى است كه نياز به رسالت جديدى نباشد، مانند پيامبر اسلام ص كه خاتم پيغمبران
است.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 445