نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 431
مىشود تنها قانونى كه مىتواند مايه نجات انسانها گردد قانون و هدايت الهى
است، چرا كه علم بشر هر قدر تكامل يابد باز آميخته به جهل و شك و نارسايى در جهات
مختلف است، و هدايتى كه در پرتو چنين علم ناقصى پيدا شود، هدايت مطلق نخواهد بود،
تنها كسى مىتواند برنامه" هدايت مطلق" را رهبرى كند كه داراى" علم
مطلق" و خالى از جهل و نارسايى باشد و او تنها خدا است.
***
4- حق تلاوت چيست؟
- اين تعبير تعبير پر معنايى است و خط روشنى براى ما در برابر قرآن مجيد و كتب
آسمانى مشخص مىسازد، چرا كه مردم در برابر اين آيات الهى چند گروهند:
گروهى تمام اصرارشان بر اداى الفاظ و حروف از مخارج آن است آنها دائما در فكر
وقف و وصل و حروف يرملون و شد و مدند و كمترين اهميتى به محتوى و معنى، تا چه رسد
به عمل كردن به آن، نمىدهند، به گفته قرآن اينها همانند حيوانى هستند كه كتابهايى
بر او حمل شده باشد (كَمَثَلِ الْحِمارِ
يَحْمِلُ أَسْفاراً- سوره جمعه آيه 5).
گروهى ديگر از الفاظ فراتر رفته و در معانى دقت مىكنند و در ريزهكاريها و
نكات قرآن مىانديشند و از علوم آن آگاهند اما از عمل خبرى نيست!.
ولى گروه سومى هستند كه مؤمنان راستينند، قرآن را به عنوان يك كتاب عمل، و يك
برنامه كامل زندگى پذيرفتهاند، خواندن الفاظ و انديشه در معانى و درك مفاهيم اين
كتاب بزرگ را مقدمهاى براى عمل مىدانند، و لذا هر زمان قرآن مىخوانند روح
تازهاى در كالبد آنها پيدا مىشود، تصميم و اراده تازه، آمادگى و اعمال تازه، و
اين است حق تلاوت.
در حديثى از امام صادق ع در تفسير اين آيه مىخوانيم كه فرمود:
يرتلون آياته، و يتفقهون به، و يعملون باحكامه، و يرجون وعده، و يخافون
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 431