responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 393

4- به معنى اشياء چشمگير مانند بناهاى مرتفع و عالى، نيز آمده است، چنان كه مى‌خوانيم: أَ تَبْنُونَ بِكُلِّ رِيعٍ آيَةً تَعْبَثُونَ‌:" آيا در هر مكان مرتفعى بنائى مى‌سازيد و در آن سر گرم مى‌شويد" (شعراء- 128).

ولى روشن است كه اين معانى گوناگون در واقع همه به يك قدر مشترك باز گشت مى‌كند و آن مفهوم" نشانه" است.

اما در آيات مورد بحث كه قرآن مى‌گويد: اگر آيه‌اى را نسخ كنيم همانند آن و يا بهتر از آن را خواهيم آورد، اشاره به احكام مى‌باشد، كه اگر يكى نسخ گردد بهتر از آن نازل مى‌شود، و يا اگر معجزه يكى از پيامبران منسوخ گردد به پيامبر بعد معجزه‌اى گوياتر داده مى‌شود [1] قابل توجه اينكه: در بعضى از روايات كه در تفسير آيه فوق وارد شده مى‌بينيم كه" نسخ آيه" به مرگ امام و جانشين شدن امام ديگر تفسير شده است كه البته به عنوان بيان يك مصداق است، نه براى محدود كردن مفهوم وسيع آيه.

***
3- تفسير جمله" ننسها"

جمله" ننسها" كه در آيات مورد بحث بر جمله" ننسخ" عطف شده در اصل از ماده" انساء" به معنى تاخير انداختن و يا حذف كردن و از اذهان بردن است‌ [2] اكنون اين سؤال پيش مى‌آيد كه مفهوم اين جمله با در نظر گرفتن جمله" ننسخ" چيست؟

در پاسخ مى‌گوئيم: منظور در اينجا اين است كه اگر ما آيه‌اى را نسخ كنيم و يا نسخ آن را طبق مصالحى به تاخير بيندازيم در هر صورت بهتر از آن يا


[1] نور الثقلين جلد اول صفحه 116.

[2] در صورت اول از ماده" نسا" مى‌باشد و در صورت دوم از ماده" نسى".

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 393
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست