نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 357
براى جمع ثروت بيشتر يا به خاطر ترس از مجازات! آرى هر يك تمناى عمر هزار ساله
دارد" ولى اين عمر طولانى او را از عذاب خداوند باز نخواهد داشت" (وَ ما هُوَ بِمُزَحْزِحِهِ مِنَ الْعَذابِ أَنْ يُعَمَّرَ).
و اگر گمان كنند كه خداوند از اعمالشان آگاه نيست، اشتباه مىكنند"
خداوند نسبت به اعمال آنها بصير و بينا است" (وَ اللَّهُ بَصِيرٌ بِما يَعْمَلُونَ).
***
نكتهها:
[مقصود از هزار سال عدد هزار نيست]
1- البته بايد توجه داشت كه مقصود از هزار سال، عدد هزار نيست، بلكه كنايه از
عمر بسيار طولانى است و به تعبير ديگر عدد" تكثير" است نه"
تعداد".
بعضى از مفسران مىگويند: عدد هزار در آن زمان بزرگترين عدد نزد عرب بوده و
اعداد بزرگتر از آن نام مخصوصى نداشته است، و لذا رساترين تعبير براى فزونى محسوب
مىشده است [1]
***
[تفسير" عَلى حَياةٍ"]
2- تعبير به عَلى حَياةٍ (به صورت نكره) به گفته جمعى از مفسران براى تحقير است يعنى آنها آن قدر به
زندگى دنيا دل بستهاند كه حتى پستترين زندگى اين جهان را كه در نهايت بدبختى
باشد بر سراى آخرت ترجيح مىدهند [2]
***
3- جنايات نژاد پرستان-
بى شك سرچشمه بسيارى از جنگها و خونريزيها در طول تاريخ بشر، برترىجويى نژادى
بوده است، مخصوصا در جنگ جهانى اول و دوم كه بزرگترين رقم تلفات و ويرانى را در
تاريخ همراه داشت، عامل نژاد پرستى آلمانها (يا حزب نازى) عامل غير قابل انكارى
بود.