responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 323

اين يك قانون كلى در باره گنهكاران از هر قوم و ملت و گروه و جماعت است.

***
و اما در مورد مؤمنان پرهيزگار، نيز يك قانون كلى و همگانى وجود دارد كه آيه بعد بيانگر آن است:" كسانى كه ايمان آورده‌اند و عمل صالح انجام داده‌اند آنها اصحاب بهشتند و جاودانه در آن خواهند بود" (وَ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ أُولئِكَ أَصْحابُ الْجَنَّةِ هُمْ فِيها خالِدُونَ‌).

***
نكته‌ها:

1- كسب" سيئة"

" كسب" و" اكتساب" به معنى تحصيل كردن چيزى از روى اراده و اختيار است، بنا بر اين جمله" بَلى‌ مَنْ كَسَبَ سَيِّئَةً" اشاره به كسانى است كه با علم و اختيار مرتكب گناهان مى‌شوند و تعبير" كسب" شايد از اين نظر باشد كه گنهكار در يك محاسبه كوته‌بينانه انجام گناه را به سود خويش و ترك آن را به زيان خود مى‌پندارد، اينها همان كسانى هستند كه در چند آيه بعد به آنها اشاره كرده مى‌گويد: آنها آخرت را به زندگى دنيا فروخته‌اند لذا تخفيفى در مجازاتشان نيست.

***
2- احاطه خطيئه چيست؟

" خطيئه" در بسيارى از موارد به معنى گناهانى است كه از روى عمد تحقق نيافته، ولى در آيه مورد بحث، به معنى گناه كبيره‌ [1] و يا آثار گناه‌ [2] است كه بر قلب و جان انسان مى‌نشيند.


[1] تفسير كبير فخر رازى ذيل آيه.

[2] تفسير الميزان ذيل آيه.

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 323
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست