responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 317

عوام يهود كه تا آن زمان كم و بيش صفات واقعى او را شنيده بودند، از علماى خود مى‌پرسيدند آيا اين همان پيامبر موعود نيست كه بشارت ظهور او را مى‌داديد؟

آنها آيات تحريف شده تورات را بر آنها مى‌خواندند تا به اين وسيله قانع شوند [1]

تفسير: نقشه‌هاى يهود براى استثمار عوام!

در تعقيب آيات گذشته پيرامون خلافكاريهاى يهود، آيات مورد بحث، جمعيت آنها را به دو گروه مشخص تقسيم مى‌كند:" عوام" و" دانشمندان حيله‌گر" (البته اقليتى از دانشمندان آنها بودند كه ايمان آوردند و حق را پذيرا شدند و به صفوف مسلمانان پيوستند).

مى‌گويد:" گروهى از آنها افرادى هستند كه از دانش بهره‌اى ندارند، و از كتاب خدا جز يك مشت خيالات و آرزوها نمى‌دانند، و تنها به پندارهايشان دل بسته‌اند" (وَ مِنْهُمْ أُمِّيُّونَ لا يَعْلَمُونَ الْكِتابَ إِلَّا أَمانِيَّ وَ إِنْ هُمْ إِلَّا يَظُنُّونَ‌).

" اميون" جمع" امى" در اينجا به معنى" درس نخوانده" است، يعنى به همان حالتى كه از مادر متولد شده باقى مانده و مكتب و استادى را نديده است، و يا به خاطر اينكه جمعى از مادران روى علاقه‌هاى جاهلانه فرزندان خود را از خود جدا نمى‌كردند و اجازه نمى‌دادند به مكتب بروند" [2]" امانى" جمع" امنية" به معنى آرزو است، و در اينجا ممكن است اشاره به پندارها و امتيازات موهومى باشد كه يهود براى خود قائل بودند، از جمله‌


[1] اين شان نزول به طور اجمال در تفسير مجمع البيان در ذيل آيه مورد بحث، و بطور تفصيل در آيات مناسب ديگر آمده است.

[2] پيرامون معنى" امى" به طور مشروحتر در جلد ششم صفحه 396 بحث شده است (ذيل آيه 157 اعراف).

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 317
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست