نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 308
كه در هر مورد خداوند سكوت كرده، پرسش و سؤال نكنيد كه حكمتى داشته و لذا در
روايتى از امام على بن موسى الرضا ع چنين آمده اگر آنها در همان آغاز، هر ماده
گاوى انتخاب كرده و سر بريده بودند كافى بود، و لكن شدوا فشدد اللَّه عليهم:"
آنها سختگيرى كردند خداوند هم بر آنها سخت گرفت" [1]
***
2- اينهمه اوصاف براى چه بود؟
همانگونه كه گفتيم تكليف بنى اسرائيل در آغاز، مطلق و بى قيد و شرط بود، اما
سختگيرى و سرپيچى آنها از انجام وظيفه، حكم آنها را دگرگون ساخت و سختتر شد [2] با اين حال
اوصاف و قيودى كه بعدا براى اين گاو ذكر شده ممكن است اشاره به يك حقيقت اجتماعى
در زندگى انسانها بوده باشد: قرآن گويا مىخواهد اين نكته را بيان كند كه گاوى كه
بايد نقش احيا كننده داشته باشد، ذلول يعنى تسليم بدون قيد و شرط، و باربر و اسير
و زير دست نباشد، همچنين نبايد رنگهاى مختلف در اندام آن به چشم بخورد بلكه بايد
يك رنگ و خالص باشد.
به طريق اولى كسانى هم كه در نقش رهبرى و احياء كردن اجتماع ظاهر مىشوند و
مىخواهند قلبها و افكار مرده را احيا كنند، بايد رام ديگران نگردند، مال و ثروت
فقر و غنى، قدرت و نيروى زورمندان، در هدف آنها اثر نگذارد، كسى جز خدا در دل آنها
جاى نداشته باشد، تنها تسليم حق و پايبند دين باشند، هيچگونه رنگى در وجودشان جز
رنگ خدايى يافت نشود، و اين افراد هستند
[1] تفسير عياشى به نقل از تفسير
الميزان ذيل آيه مورد بحث.
[2] اين داستان نشان مىدهد كه هم نسخ
حكم قبل از عمل بر طبق مصالحى جايز است و هم در آئين موسى نسخ وجود داشته، و نيز
نشان مىدهد كه گاهى تكليفشان جنبه كيفر و مجازات دارد، اينها مباحثى است كه در
جاى خود مطرح شده است.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 308