نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 295
3- پيمان اجبارى چه سودى دارد؟
بعضى در پاسخ اين سؤال گفتهاند: قرار گرفتن كوه بر سر آنها جنبه"
ارهاب" و ترسانيدن داشته نه اجبار، و گرنه پيمان اجبارى ارزشى ندارد.
ولى صحيحتر اين است كه گفته شود: هيچ مانعى ندارد كه افراد متمرد و سركش را با
تهديد به مجازات در برابر حق تسليم كنند، اين تهديد و فشار كه جنبه موقتى دارد،
غرور آنها را در هم مىشكند و آنها را وادار به انديشه و تفكر صحيح مىكند و در
ادامه راه با اراده و اختيار به وظائف خويش عمل مىكند.
و به هر حال، اين پيمان، بيشتر مربوط به جنبههاى عملى آن بوده است و گرنه
اعتقاد را نمىتوان با اكراه تغيير داد.
***
4- كوه طور
در اينكه منظور از" طور" در اينجا اسم جنس به معنى مطلق"
كوه" است و يا كوه معينى؟ دو تفسير وجود دارد: بعضى گفتهاند طور اشاره به
همان كوه معروفى است كه محل وحى بر موسى بوده است، در حالى كه بعضى ديگر احتمال
دادهاند طور در اينجا به همان معنى لغوى آن است، همان چيزى كه در آيه 171 سوره
اعراف از آن تعبير به" جبل" شده است (وَ إِذْ نَتَقْنَا الْجَبَلَ فَوْقَهُمْ) [1]
***
5- در تفسير جمله خُذُوا ما
آتَيْناكُمْ بِقُوَّةٍ از امام صادق ع چنين نقل
شده كه از آن حضرت پرسيدند: ا قوة الأبدان او قوة القلب:" آيا منظور از گرفتن
آيات الهى با قوت و قدرت، قوت جسمانى است يا معنوى و روحانى؟" امام در پاسخ
فرمود:" فيهما جميعا"" هم با قدرت جسمانى و هم روحانى
[1] تفسير ابو الفتوح رازى و تفسير
كبير فخر رازى ذيل آيه مورد بحث.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 295