نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 256
خودشان صادر شد.
اين فرمان به نحو خاصى مىبايست اجرا شود، يعنى خود آنها بايد شمشير به دست
گيرند و اقدام به قتل يكديگر كنند كه هم كشتهشدنش عذاب است و هم كشتن دوستان و
آشنايان.
طبق نقل بعضى از روايات موسى دستور داد در يك شب تاريك تمام كسانى كه
گوسالهپرستى كرده بودند غسل كنند و كفن بپوشند و صف كشيده شمشير در ميان يكديگر
نهند!.
ممكن است چنين تصور شود كه اين توبه چرا با اين خشونت انجام گيرد؟
آيا ممكن نبود خداوند توبه آنها را بدون اين خونريزى قبول فرمايد؟.
پاسخ به اين سؤال از سخنان بالا روشن مىشود، زيرا مساله انحراف از اصل توحيد
و گرايش به بت پرستى مساله سادهاى نبود كه به اين آسانى قابل گذشت باشد، آنهم بعد
از مشاهده آن همه معجزات روشن و نعمتهاى بزرگ خدا.
در حقيقت همه اصول اديان آسمانى را مىتوان در توحيد و يگانه پرستى خلاصه كرد،
تزلزل اين اصل معادل است با از ميان رفتن تمام مبانى دين، اگر مساله گوسالهپرستى
ساده تلقى مىشد، شايد سنتى براى آيندگان مىگشت، بخصوص اينكه بنى اسرائيل به
شهادت تاريخ مردمى پر لجاجت و بهانه جو بودند، لذا بايد چنان گوشمالى به آنها داده
شود كه خاطره آن در تمام قرون و اعصار باقى بماند و كسى هرگز بعد از آن به فكر بت
پرستى نيفتد، و شايد جمله ذلِكُمْ
خَيْرٌ لَكُمْ عِنْدَ بارِئِكُمْ (اين كشتار نزد
خالقتان براى شما بهتر است) اشاره به همين معنى باشد.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 256