نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 249
به هر حال روز نجات بنى اسرائيل از چنگال فرعونيان يك روز مهم تاريخى بود كه
قرآن كرارا روى آن تكيه كرده است [1]
***
بردگى دختران در آن روز و امروز
قرآن زنده گذاردن دختران و سر بريدن پسران بنى اسرائيل را عذاب مىخواند، و
آزادى از اين شكنجه را نعمت خويش مىشمارد.
گويا مىخواهد هشدار دهد كه انسانها بايست سعى كنند آزادى صحيح خويش را بهر
قيمت كه هست بدست آورند و حفظ نمايند.
چنان كه على ع به اين مطلب در گفتار خود اشاره مىفرمايد:
" الموت فى حياتكم مقهورين و الحياة فى موتكم
قاهرين
" [2] (زنده
بودن و زيردست بودن براى شما مرگ است، و مرگ براى شما در راه بدست آوردن آزادى
زندگى است).
ولى دنياى امروز با گذشته اين فرق را دارد كه در آن زمان فرعون با استبداد
مخصوص خود پسران و مردان را از جمعيت مخالفش مىگرفت، و دختران آنها را آزاد
مىگذارد، ولى در دنياى امروز تحت عناوين ديگرى روح مردانگى در افراد كشته مىشود
و دختران به اسارت شهوات افراد آلوده در مىآيند.
اما چرا فرعون تصميم به قتل پسران بنى اسرائيل و زنده گذاردن دختران آنها
گرفت؟ بعضى از مفسران منشا اين جنايت را خوابى مىدانند كه فرعون ديد پاسخ صحيحتر
آن را در ذيل آيه 4 سوره قصص خواهيد خواند، و خواهيد دانست كه سبب كشتار فرزندان
بنى اسرائيل تنها آن خواب نبوده است بلكه وحشت فرعونيان از نيرومند شدن بنى
اسرائيل و به دست گرفتن حكومت، به اين موضوع كمك كرده است.
[1] براى توضيح بيشتر به جلد ده صفحه
277 مراجعه فرمائيد.