نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 239
نخست توجه به اين موضوع لازم است كه وهابيها كه در دو قرن اخير به رهبرى"
محمد بن عبد الوهاب" سرزمين حجاز را تحت نفوذ افكار خود قرار دادهاند در
معتقدات تند و حاد خود كه بيشتر در زمينه توحيد است تنها با شيعه مخالفت ندارند
بلكه با غالب مسلمانهاى اهل تسنن نيز شديدا مخالفند.
" محمد بن عبد الوهاب" كه افكار خود را از" ابن تيميه"
(احمد بن عبد الحليم دمشقى متوفى 728) كه تقريبا (چهار قرن قبل از او مىزيسته)
گرفته است، در حقيقت مجرى افكار و معتقدات ابن تيميه (ايدئولوگ وهابيه) بود.
" محمد بن عبد الوهاب" در خلال سالهاى 1160 تا 1206 كه سال وفات او
بود با همكارى زمامداران محلى، و برانگيختن آتش تعصبهاى خشن در ميان اقوام بيابان
گرد و بدوى حجاز توانست به نام دفاع از توحيد و مبارزه با شرك، مخالفان خود را عقب
بزند و بر دستگاه حكومت و رهبرى سياسى، بطور مستقيم، و غير مستقيم تسلط يابد و در
اين راه خونهاى زيادى از مسلمانان حجاز و غير حجاز ريخته شد.
كشمكشهاى پيروان محمد بن عبد الوهاب محدود به محيط حجاز نبود، بلكه در سال
1216 (درست ده سال پس از مرگ محمد بن عبد الوهاب) پيروان او از طريق بيابانهاى
حجاز با يك حمله غافلگيرانه به كربلا ريختند و با استفاده از تعطيل بودن شهر به
مناسبت روز عيد غدير و مسافرت بسيارى از اهالى كربلا به نجف براى مراسم غدير، پس
از شكافتن ديوار شهر به داخل شهر رخنه كرده و به تخريب حرم امام حسين ع و ساير
اماكن مقدس شيعه در كربلا پرداختند، و در ضمن تمام درهاى گرانقيمت و تابلوها و
هداياى نفيس و وسائل تزيينى را با خود بردند، حدود پنجاه نفر در نزديكى ضريح و
پانصد نفر در صحن و تعداد زيادى را در خود شهر كشتند كه بعضى عدد مقتولين را بالغ
بر پنجهزار نفر دانستهاند، در اين ماجرا خانههاى فراوانى غارت شد و حتى پير
مردان و كودكان و زنان نيز از اين تعرض، مصون نماندند.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 239