نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 226
و آفرينش (علاوه بر عالم تشريع) نيز فراوان ديده مىشود، نيروهاى قويتر اين
جهان به نيروهاى ضعيفتر ضميمه شده و آنها را در مسير هدفهاى سازنده پيش مىبرند،
آفتاب مىتابد و باران مىبارد و بذرها را در دل زمين آماده مىسازد تا استعدادهاى
درونى خود را به كار گيرند، و نخستين جوانه حيات را بيرون فرستند پوست دانهها را
بشكافند و از ظلمتكده خاك سر بر آورده به سوى آسمان كه از آن نيرو دريافت
داشتهاند پيش بروند.
اين صحنهها در حقيقت يك نوع شفاعت تكوينى در رستاخيز زندگى و حيات است، و اگر
با اقتباس از اين الگو نوعى از شفاعت در صحنه" تشريع" قائل شويم راه
مستقيمى را پيش گرفتهايم كه توضيح آن را به زودى خواهيم خواند.
***
3- مدارك شفاعت:
اكنون به مدارك اصلى و دست اول در مورد مساله شفاعت مىپردازيم:
در قرآن در باره مساله" شفاعت" (به همين عنوان) در حدود 30 مورد بحث
شده است (البته بحثها و اشارات ديگرى به اين مساله بدون ذكر اين عنوان نيز ديده
مىشود).
آياتى كه در قرآن پيرامون اين مساله بحث مىكند در حقيقت به چند دسته تقسيم
مىشود:
گروه اول- آياتى است كه بطور مطلق شفاعت را نفى مىكند مانند:
" أَنْفِقُوا مِمَّا رَزَقْناكُمْ مِنْ
قَبْلِ أَنْ يَأْتِيَ يَوْمٌ لا بَيْعٌ فِيهِ وَ لا خُلَّةٌ وَ لا شَفاعَةٌ" (بقره 254) و مانند" وَ لا يُقْبَلُ مِنْها شَفاعَةٌ" (بقرة: 48).
در اين آيات راههاى متصور براى نجات مجرمان غير از ايمان و عمل صالح چه از
طريق پرداختن عوض مادى، يا پيوند و سابقه دوستى، و يا مساله شفاعت نفى شده است.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 226