نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 217
ايمان نداشته باشد و فقط گمان كند، كافى است كه از هر گونه خلافكارى خوددارى
نمايد و در واقع سرزنش به علماء يهود است كه اگر ايمان شما حتى به درجه ظن و گمان
برسد باز بايد احساس مسئوليت كنيد و دست از اينگونه تحريفات برداريد. [1]
***
نكتهها:
1-" لقاء اللَّه" چيست؟
تعبير به" لقاء اللَّه" در قرآن مجيد كرارا آمده است، و همه به معنى
حضور در صحنه" قيامت مىباشد، بديهى است منظور از" لقاء" و ملاقات
خداوند ملاقات حسى، مانند ملاقات افراد بشر با يكديگر نيست، چه اينكه خداوند نه
جسم است و نه رنگ و مكان دارد كه با چشم ظاهر ديده شود، بلكه منظور يا مشاهده آثار
قدرت او در صحنه قيامت و پاداشها و كيفرها و نعمتها و عذابهاى او است، چنان كه
گروهى از مفسران گفتهاند.
يا به معنى يك نوع شهود باطنى و قلبى است، زيرا انسان گاه به جايى مىرسد كه
گويى خدا را با چشم دل در برابر خود مشاهده مىكند، به طورى كه هيچگونه شك و
ترديدى براى او باقى نمىماند.
اين حالت ممكن است بر اثر پاكى و تقوا و عبادت و تهذيب نفس در اين دنيا براى
گروهى پيدا شود، چنان كه در نهج البلاغه مىخوانيم: يكى از دوستان دانشمند على ع
به نام" ذعلب يمانى" از امام ع پرسيد" هل رايت ربك":"
آيا خداى خود را ديدهاى"؟!
[1] المنار جلد 1 صفحه 302- و الميزان
جلد 1 صفحه 154- و تفسير روح المعانى جلد 1 صفحه 228، در آيات ديگر قرآن اشاره به
اين معنا ديده مىشود مانند" فَمَنْ
كانَ يَرْجُوا لِقاءَ رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلًا صالِحاً" (سوره كهف آيه 110).
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 217