نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 193
علاوه بر اينها گاهى كلمه شيطان بر" ميكربها" نيز اطلاق شده:
به عنوان نمونه امير مؤمنان ع مىفرمايد،"
لا تشربوا الماء من ثلمة الاناء و لا من عروته، فان الشيطان يقعد على العروة و
الثلمة
":" از قسمت شكسته و طرف دستگيره ظرف، آب نخوريد، زيرا شيطان بر روى
دستگيره و قسمت شكسته شده ظرف مىنشيند" [1] و نيز امام صادق ع مىفرمايد:"
و لا يشرب من اذن الكوز، و لا من كسره ان كان فيه فانه مشرب الشياطين
" [2]"
از دستگيره و قسمت شكسته كوزه آب مخوريد كه جايگاه آشاميدن شيطانها است".
از قول پيامبر اسلام ص مىخوانيم:" موهاى شارب (سبيل) خويش را بلند
مگذاريد، زيرا شيطان آن را محيط امن براى زندگى خويش قرار مىدهد، و در آنجا پنهان
مىگردد" [3]! به اين
ترتيب روشن شد كه يكى از معانى شيطان ميكربهاى زيانبخش و مضر است.
ولى بديهى است منظور اين نيست كه: شيطان در همه جا به اين معنى باشد، بلكه
منظور اين است كه: شيطان معانى مختلفى دارد، كه يكى از مصداقهاى روشن آن"
ابليس" و لشكريان و اعوان او است: و مصداق ديگر آن انسانهاى مفسد و منحرف
كننده، و احيانا در پارهاى از موارد به معنى ميكربهاى موذى آمده است (دقت كنيد).
***
5- خدا چرا شيطان را آفريد؟
بسيارى مىپرسند شيطان كه موجود اغواگرى است اصلا چرا آفريده شد و فلسفه وجود
او چيست؟! در پاسخ مىگوئيم:
اولا: خداوند شيطان را، شيطان نيافريد، به اين دليل كه سالها همنشين
[1] و [2] و [2] كافى جلد 6 كتاب الاطعمة
و الاشربة، باب الاوانى.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 193