نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 182
آدم بر همه آشكار شده بود.
بهر حال آيه فوق سند زنده و گواه روشنى بر شرافت انسان و عظمت مقام او است كه
پس از تكميل خلقتش، تمام فرشتگان مامور مىشوند در برابر اين آفرينش بزرگ سر تعظيم
فرود آورند، به راستى كسى كه لايق مقام خلافت الهى و نمايندگى او در زمين است و
استعداد آن همه تكامل و پرورش فرزندان بلند مقامى همچون پيامبران به خصوص پيامبر
اسلام و جانشينانش دارد شايسته هر نوع احترامى است.
ما در برابر انسانى كه چند فرمول علمى را مىداند چه اندازه كرنش مىكنيم پس
چگونه است حال نخستين انسان با آن معلومات سرشار از جهان هستى!.
***
نكتهها:
1- چرا ابليس مخالفت كرد؟
مىدانيم" شيطان" اسم جنس است شامل نخستين شيطان و همه شيطانها
مىشود ولى" ابليس" اسم خاص است و اشاره به همان شيطانى است كه اغواگر
آدم شد، او طبق صريح آيات قرآن از جنس فرشتگان نبود، بلكه در صف آنها قرار داشت او
از طائفه جن بود كه مخلوق مادى است، در سوره كهف آيه 50 مىخوانيم" فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِيسَ كانَ مِنَ الْجِنِ":" همگى سجده كردند جز ابليس كه از طائفه جن
بود".
انگيزه او در اين مخالفت كبر و غرور و تعصب خاصى بود كه بر فكر او چيره شد، او
چنين مىپنداشت كه از آدم برتر است، و نمىبايست دستور سجده بر آدم بر او داده
شود، بلكه او بايد مسجود باشد و آدم بر او سجده كند، كه شرح اين معنى در ذيل آيه
12 سوره اعراف خواهد آمد [1] و علت كفر او نيز همين بود كه فرمان حكيمانه پروردگار را نادرست شمرد
[1] به تفسير نمونه جلد 6 صفحه 98 به
بعد مراجعه فرمائيد.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 182