نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 18
را يك آيه
مستقل مىدانستند كه براى بيان آغاز سورهها و فاصله ميان آنها نازل شده است.
و از احمد
(فقيه معروف اهل تسنن) و بعضى از قاريان كوفه نقل مىكند كه آنها
بِسْمِ اللَّهِ را جزء سوره حمد مىدانستند نه جزء ساير سورهها
[1] از مجموع آنچه گفته شده چنين استفاده مىشود كه حتى اكثريت قاطع اهل
تسنن نيز بِسْمِ اللَّهِ را جزء سوره مىدانند.
در اينجا
بعضى از رواياتى را كه از طرق شيعه و اهل تسنن در اين زمينه نقل شده يادآور
مىشويم: (و اعتراف مىكنيم كه ذكر همه آنها از حوصله اين بحث خارج، و متناسب با
يك بحث فقهى تمام عيار است).
"
معاوية بن عمار" از دوستان" امام صادق ع مىگويد از امام پرسيدم هنگامى
كه به نماز بر مىخيزم" بِسْمِ اللَّهِ"
را در آغاز حمد بخوانم؟ فرمود بلى مجددا سؤال كردم هنگامى كه حمد تمام شد و
سورهاى بعد از آن مىخوانم" بسم اللَّه" را با آن بخوانم؟ باز فرمود
آرى [2]:
2- دارقطنى
از علماى سنت به سند صحيح از على ع نقل مىكند كه مردى از آن حضرت پرسيد"
السبع المثانى" چيست؟ فرمود: سوره حمد است، عرض كرد: سوره حمد شش آيه است
فرمود: بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ نيز آيهاى
از آن است" [3] 3- بيهقى محدث مشهور اهل سنت
با سند صحيح از طريق ابن جبير از ابن عباس چنين نقل مىكند: استرق الشيطان من
الناس، اعظم آية من القرآن بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ
الرَّحِيمِ:" مردم شيطان صفت، بزرگترين آيه قرآن