نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 160
بىروحى بوديد و او شما را زنده كرد و لباس حيات بر تنتان پوشانيد" (كَيْفَ تَكْفُرُونَ بِاللَّهِ وَ كُنْتُمْ أَمْواتاً
فَأَحْياكُمْ).
قرآن به همه ما يادآورى مىكند كه قبل از اين شما مانند سنگها و چوبها و
موجودات بىجان مرده بوديد، و نسيم حيات اصلا در كوى شما نوزيده بود.
ولى اكنون داراى نعمت حيات و هستى مىباشيد، اعضاء و دستگاههاى مختلف، حواس و
ادراك به شما داده شده، اين هستى و حيات را چه كسى به شما عطا كرده آيا خود به
خويشتن داديد؟
بديهى است هر انسان منصفى بدون هيچ ترديد اعتراف مىكند كه اين نعمت از خود او
نيست، بلكه از ناحيه يك مبدء عالم و قادر به او رسيده است، كسى كه تمام رموز حيات
و قوانين پيچيده آن را مىدانسته، و بر تنظيم آن قدرت داشته، آن گاه جاى اين سؤال
است كه پس چرا به خدايى كه بخشنده حيات و هستى است كفر مىورزيد؟.
امروز براى همه دانشمندان مسلم شده كه ما در اين جهان چيزى پيچيدهتر از مساله
حيات و زندگى نداريم، چرا كه با تمام پيشرفتهاى شگرفى كه در زمينه علوم و دانشهاى
طبيعى نصيب بشر گرديده، هنوز معماى حيات گشوده نشده است اين مساله آن قدر اسرار
آميز است كه افكار مليونها دانشمند و كوششهايشان تا كنون از درك آن عاجز مانده،
ممكن است در آينده در پرتو تلاشهاى پىگير، انسان از رموز حيات، تدريجا آگاه گردد،
ولى مساله اين است كه آيا هيچكس مىتواند چنين امر فوق العاده دقيق و ظريف و پر از
اسرار را كه نيازمند به يك علم و قدرت فوق العاده است به طبيعت بىشعور كه خود
فاقد حيات بوده است نسبت دهد.
اينجا است كه مىگوئيم پديده حيات در جهان طبيعت بزرگترين سند اثبات وجود خدا
است كه پيرامون آن كتابها نگاشتهاند، و قرآن در آيه فوق مخصوصا
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 160