نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 155
و عمومىترى دارد كه مساله" قطع رحم" يكى از مصداقهاى آن است.
زيرا آيه مىگويد: فاسقان پيوندهايى را كه خدا دستور داده بر قرار بماند قطع
مىكنند، اين پيوندها شامل پيوند خويشاوندى، پيوند دوستى، پيوندهاى اجتماعى، پيوند
و ارتباط با رهبران الهى و پيوند و رابطه با خدا است، و به اين ترتيب نبايد معنى
آيه را منحصر به قطع رحم و زير پا گذاشتن رابطههاى خويشاوندى دانست.
لذا بعضى از مفسران آن را به قطع رابطه با پيامبران و مؤمنان، يا قطع رابطه با
پيامبران ديگر و كتب آسمانى آنها كه خدا دستور پيوند با همه آنها را داده است
تفسير كردهاند كه پيدا است اين تفسيرها نيز بيان كننده بخشى از مفهوم كلى آيه
است.
در بعضى از روايات جمله" ما أَمَرَ
اللَّهُ بِهِ أَنْ يُوصَلَ" به رابطه
با امير مؤمنان ع و ائمه اهل بيت ع تفسير شده است [1] 3- نشانه ديگر فاسقان، فساد در روى زمين است
كه در آخرين مرحله به آن اشاره شده:" آنها فساد در زمين مىكنند" (وَ يُفْسِدُونَ فِي الْأَرْضِ).
البته اين خود مطلبى روشن است، آنها كه خدا را فراموش كرده و سر از اطاعت او
بر تافتهاند، و حتى نسبت به خويشاوندان خود، رحم و شفقت ندارند پيدا است با
ديگران چگونه معامله خواهند كرد؟ آنها در پى كامجويى و لذتهاى خويش و منافع شخصى
خود هستند، جامعه به هر جا كشيده شود براى آنها فرق نمىكند، هدفشان بهره بيشتر و
كامجويى افزونتر است، و براى رسيدن به اين هدف از هيچ خلافى پروا ندارند، پيدا است
كه اين طرز فكر و عمل چه فسادهايى در جامعه به وجود مىآورد.
[1] نور الثقلين جلد اول صفحه 45
(براى توضيح بيشتر در اين زمينه و نيز در زمينه رواياتى كه به توسعه مفهوم اين
پيوندها اشاره مىكند به جلد دهم صفحه 184 ذيل آيه 21 رعد مراجعه فرمائيد).
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 155