نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 130
جاودانى و جهانى بودن
قرآن مرز" زمان و مكان" را در هم شكسته و ما فوق زمان و مكان قرار
گرفته است، به خاطر اينكه معجزات پيامبران گذشته و حتى معجزات خود پيامبر اسلام
غير از قرآن، روى نوار معينى از زمان، و در نقطه مشخصى از مكان و در برابر عده
خاصى صورت گرفته است، سخن گفتن نوزاد مريم ع و زنده كردن مردگان و مانند آن بوسيله
مسيح ع در زمان و مكان و در برابر اشخاص معينى بوده و چنان كه مىدانيم، امورى كه
رنگ زمان و مكان به خود گرفته باشند، به همان نسبت كه از آنها دورتر شويم،
كمرنگتر جلوه مىكنند، و اين از خواص امور زمانى است.
ولى قرآن، بستگى به زمان و مكان ندارد، هم چنان به همان قيافهاى كه 1400 سال
قبل در محيط تاريك حجاز تجلى كرد، امروز بر ما تجلى مىكند بلكه گذشت زمان و
پيشرفت علم و دانش به ما امكاناتى داده كه بتوانيم استفاده بيشترى از آن نسبت به
مردم اعصار گذشته بنمائيم، پيدا است هر چه رنگ زمان و مكان به خود نگيرد تا ابد و
در سراسر جهان پيش خواهد رفت، بديهى است كه يك دين جهانى و جاودانى بايد يك سند
حقانيت جهانى و جاودانى هم در اختيار داشته باشد.
اما روحانى بودن آن:
امور خارقالعادهاى كه از پيامبران پيشين به عنوان گواه صدق گفتار آنها ديده
شده معمولا جنبه جسمانى داشته: شفاى بيماران غير قابل علاج، زنده كردن مردگان، سخن
گفتن كودك نوزاد در گاهواره، و ... همه جنبه جسمى دارند و چشم و گوش انسان را
تسخير مىكنند، ولى الفاظ قرآن كه از همين حروف و كلمات معمولى تركيب يافته در
اعماق دل و جان انسان نفوذ مىكند، روح او را مملو از اعجاب و تحسين مىسازد،
افكار و عقول را در برابر خود وادار به تعظيم مىنمايد معجزهاى است كه تنها با
مغزها و انديشهها و ارواح انسانها سر و كار دارد، برترى
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 130