نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 9 صفحه : 71
اطاعت و هر عمل مورد
خشنودى خدا است از معصيت و هر عملى كه موجب غضب او باشد، و فرقان در رأى و نظر جدا
كردن فكر صحيح است از فكر باطل، همه اينها نتيجه و ميوهاى است كه از درخت تقوا به
دست مىآيد، در آيه شريفه هم فرقان مقيد به يكى از اين چند قسم تفرقه نگشته، و
اطلاقش همه را شامل مىشود، علاوه بر اينكه در آيات قبلى تمامى خيرات و شرور را
ذكر كرده بود، پس فرقان در آيه مورد بحث شامل همه انحاء خير و شر مىشود، چون همه
احتياج به فرقان دارند.
نظير آيه
مورد بحث از جهت معنا آيه شريفه(وَ مَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ
لَهُ مَخْرَجاً وَ يَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لا يَحْتَسِبُ وَ مَنْ يَتَوَكَّلْ
عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ)[1] است.
و
معناى تكفير سيئات و آمرزش در سابق ذكر شد، و آيه شريفه در حقيقت به
منزله خلاصهگيرى مطالب و اوامر و نواهيى است كه آيات سابق متضمن آن بود. و معنايش
اين است كه: اگر از خدا بترسيد موجبات رضاى خدا براى شما مشتبه به موجبات سخطش
نمىشود، و اوامر و نواهيى كه بيان كرديم به يكديگر مختلط نمىگردد، علاوه اگر از
خدا بترسيد خداوند گناهان شما را تكفير نموده و شما را مىآمرزد و خداوند داراى
فضل عظيم است.
بحث روايتى
[ (در ذيل آيات مربوط به جنگ بدر)]
در كافى به
سند خود از عقيل خزاعى از امير المؤمنين (ع) روايت كرده كه فرمود: رعب و ترسيدن از
جهاد با كسانى كه بايد با آنان جهاد كرد و آن كسانى كه يكديگر را در ضلالت
پشتيبانى مىكنند خود ضلالت در دين و ذلت و خوارى در دنيا است، علاوه بر اينكه
مسلمان را مستوجب آتش مىكند، چون مرعوب شدن و ترسيدن انسان را وادار به فرار از
زحف (جنگ) مىكند، و خداوند در باره اين عمل نكوهيده فرموده:( يا
أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذا لَقِيتُمُ الَّذِينَ كَفَرُوا زَحْفاً فَلا
تُوَلُّوهُمُ الْأَدْبارَ-) اى كسانى كه ايمان آوردهايد وقتى با كفار در
جنگ روبرو مىشويد پشت به ايشان مكنيد [2].
و در كتاب
فقيه و علل به سند خود از ابن شاذان روايت كرده كه گفت: حضرت رضا
[1] و كسى كه از خدا بترسد خداوند برايش مخرجى قرار داده و از
جايى كه گمانش را ندهد روزيشان مىدهد و كسى كه بر خدا توكل كند پس او وى را بس
است. سوره طلاق آيه 3