نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 9 صفحه : 506
[معناى اتباع به احسان در جمله:(وَ الَّذِينَ
اتَّبَعُوهُمْ بِإِحْسانٍ) كه وصف طبقه سوم از مؤمنين است]
پس دو صنف اول جز با مهاجرين تا قبل از بدر، و انصار، يعنى مردم
مدينه تطبيق ندارد، و اما صنف سوم يعنى(الَّذِينَ
اتَّبَعُوهُمْ بِإِحْسانٍ) در اين صنف نيز قيدى آورده
كه نكتهاى را افاده مىكند، و آن قيد باحسان است.
مقدمة بايد دانست كه در زبان عرب براى حرف باء چند معنا
است، گاهى به معناى فى- در بكار مىرود، و گاهى معناى سببيت را
مىرساند، و گاهى مصاحبت را، و در جمله مورد بحث نمىتواند به معناى
فى بوده و معناى جمله اين باشد: و كسانى كه سابقين اولين را در احسان
متابعت كردهاند ، چون مىدانيم منظور آيه اين نيست. و همچنين به معناى سببيت
هم نيست، زيرا اگر به اين معنا باشد مفاد آيه چنين مىشود: و كسانى كه
سابقين اولين را بخاطر احسان پيروى كردهاند ، چون اگر به اين معنا باشد، و
همچنين اگر به معناى فى مىبود، كلمه احسان را با الف و
لام مىآورد، و مىفرمود: بالاحسان ، و ليكن كلمه نامبرده را بدون الف
و لام آورده، و از معانى باء مناسبتر با اين كلمه همان معناى سوم
است.
و در نتيجه مقصود از اين قيد اين مىشود: تبعيت آنان همراه با
يك نوع احسان بوده باشد و خلاصه، احسان، وصف براى پيروى مىشود.
خواهيد گفت مگر پيروى چند جور است؟ در جواب مىگوئيم: ما از خود قرآن
كريم استفاده مىكنيم كه پيروى دو جور است، يكى مذموم و ناپسند، و ديگرى ممدوح و
پسنديده، و قرآن كريم پيروى كوركورانه و از روى جهل و هواى نفس،- مانند پيروى
مشركين از پدرانشان و پيروى اهل كتاب از احبار و رهبانان و نياكانشان- را كه جز
متابعت هوى و شيطان، انگيزه ديگرى ندارد مذمت مىكند. پس، كسى كه پيرويش اينچنين
باشد پيرويش بد و مذموم، و كسى كه از حق پيروى كند پيرويش خوب و ممدوح است، و خداى
تعالى در باره آن مىفرمايد(الَّذِينَ
يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولئِكَ الَّذِينَ هَداهُمُ
اللَّهُ)[742].
و از جمله شرايط احسان در پيروى يكى اين است كه عمل تابع، كمال
مطابقت را با عمل متبوع داشته باشد، كه اگر نداشته باشد باز پيروى بد و مذموم است.
پس، ظاهرا منظور از طبقه سوم يعنى(الَّذِينَ اتَّبَعُوهُمْ بِإِحْسانٍ) كسانى هستند كه با
پيروى نيك آن دو طبقه را پيروى كنند، يعنى پيرويشان به حق باشد- و يا به عبارتى
پيرويشان
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 9 صفحه : 506