responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 9  صفحه : 336

بردن آن آيه‌(قاتِلُوا الَّذِينَ لا يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ لا بِالْيَوْمِ الْآخِرِ وَ لا يُحَرِّمُونَ ما حَرَّمَ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ لا يَدِينُونَ دِينَ الْحَقِّ مِنَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتابَ حَتَّى يُعْطُوا الْجِزْيَةَ عَنْ يَدٍ وَ هُمْ صاغِرُونَ) است كه ناسخ آيه‌(وَ قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْناً) مى‌باشد، پس از اهل كتاب هر كس كه در كشور اسلامى باشد از او پذيرفته نيست مگر جزيه دادن و يا كشته شدن، و در صورت قتال، اموالشان غنيمت مسلمين، و زن و بچه‌هايشان اسراى آنان خواهد بود و اگر چنانچه حاضر به پرداخت جزيه شدند البته در آن صورت بر ما مسلمين حرام است كه اموالشان را بگيريم و ايشان را اسير خود كنيم، و نيز مى‌توانيم زنان ايشان را همسران خود سازيم.

و هر كس از اهل كتاب كه در كشورهايى باشند كه با ما سر جنگ دارند، هم مى‌توانيم اسيرشان كنيم و هم اموالشان را بگيريم، ولى نمى‌توانيم با زنان ايشان وصلت نمائيم، و ايشان بين سه چيز اختيار دارند، يا به كشورهاى اسلامى كوچ كنند و يا جزيه بپردازند و يا آنكه كشته شوند[1].

و نيز به سند خود از طلحة بن زيد از امام صادق روايت كرده كه فرمود: سنت پيغمبر بر اين جارى شده كه مسلمانان از مبتلايان به اختلال حواس و ديوانگان اسير نگيرند[2].

[رواياتى در مورد قتال با اهل كتاب و رواياتى در مورد اينكه مجوس اهل كتاب هستند]

و نيز در آن كتاب به سند خود از ابى يحيى واسطى از بعضى راويان شيعه روايت كرده كه گفت: شخصى از امام صادق (ع) پرسيد آيا مجوسيان صاحب كتابند؟ فرمود:

آرى، مگر نامه رسول خدا 6 به اهل مكه به گوشت نخورده كه به ايشان نوشت:

يا اسلام بياوريد و يا آنكه به جنگ با شما برمى‌خيزم. مردم مكه در جواب آن حضرت نوشتند:

از ما جزيه بگير و ما را به بت پرستيمان واگذار. رسول خدا 6 نوشت من جزيه نمى‌گيرم مگر از اهل كتاب.

مجددا مردم مكه نامه نوشتند- و مقصودشان از اين نوشته تكذيب آن حضرت بود-: چطور مى‌گويى من جزيه نمى‌گيرم مگر از اهل كتاب و حال آنكه از مجوسيان هجر جزيه گرفته‌اى؟

رسول خدا 6 در پاسخشان نوشت مجوسيان پيغمبرى داشتند و او را كشتند و كتابى داشتند كه آن را آتش زدند، پيغمبر ايشان كتابى براى آنان آورد كه در پوست دوازده هزار گاو نوشته شده بود.[3]


[1] فروع كافى ج 5 ص 10 ح 2

[2] فروع كافى ج 3 ص 567 ح 3

[3] فروع كافى ج 3 ص 567 ح 4

نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 9  صفحه : 336
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست