نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 9 صفحه : 324
[معرفى عزيز و بيان اينكه مراد
يهود از اينكه گفتند عزيز پسر خدا است چه بوده است]
كلمه عزير نام همان شخصى است كه يهود او را به زبان عبرى
خود عزرا مىخوانند، و در نقل از عبرى به عربى اين تغيير را پذيرفته
است، هم چنان كه نام يسوع وقتى از عبرى به عربى وارد شده به صورت
كلمه عيسى درآمده، و بطورى كه مىگويند كلمه يوحنا ى عبرى
در عربى يحيى شده است.
و اين عزرا همان كسى است كه دين يهود را تجديد نمود، و تورات را بعد
از آنكه در واقعه بخت النصر پادشاه بابل و تسخير بلاد يهود و ويران نمودن معبد و
سوزاندن كتابهاى ايشان بكلى از بين رفت دوباره آن را به صورت كتابى برشته تحرير
درآورد. بخت النصر مردان يهود را از دم تيغ گذرانيد و زنان و كودكان و مشتى از
ضعفاى ايشان را با خود به بابل برد و نزديك يك قرن در بابل بماندند، تا آنكه بابل
به دست كورش كبير پادشاه ايران فتح شد و عزرا نزد وى رفته و براى يهوديان تبعيدى
شفاعت نمود. و چون عزرا در نظر كورش صاحب احترام بود، تقاضا و شفاعتش پذيرفته شد و
كورش اجازه داد كه يهود به بلاد خود باز گردند و توراتشان از نو نوشته شود. و با
اينكه نسخههاى تورات بكلى از بين رفته بود عزرا در حدود سنه 457 قبل از ميلاد
مسيح مجموعهاى نگارش داد و بنام تورات در ميان يهود منتشر نمود.
صرفنظر از
اينكه همين مجموعه هم در زمان انتيوكس پادشاه سوريه و فاتح بلاد يهود،
يعنى در حدود سنه 161 قبل از ميلاد باز بكلى از بين رفت، حتى مامورين وى تمامى
خانهها و پستوها را گشته، و نسخههاى مجموعه عزرا را يافته و سوزاندند و بطورى كه
در تاريخ ضبط شده در منزل هر كس مىديدند صاحب آن را اعدام و يا جريمه مىكردند،
الا اينكه يهود بهمان جهت كه عزرا وسيله برگشت ايشان به فلسطين شد، او را تعظيم
نموده و به همين منظور او را پسر خدا ناميدند. حال آيا اين نامگذارى مانند
نامگذارى مسيحيان هست كه عيسى را پسر خدا ناميدهاند و پرتوى از جوهر ربوبيت در
او قائلند، و يا او را مشتق از خدا و يا خود خدا مىدانند، و يا اينكه از باب
احترام او را پسر خدا ناميدهاند، هم چنان كه خود را دوستان و پسران خدا خوانده- و
به نقل قرآن- گفتهاند:(نَحْنُ أَبْناءُ اللَّهِ وَ أَحِبَّاؤُهُ) براى ما
معلوم نشده، و نمىتوانيم هيچ يك از اين دو احتمال را به ايشان نسبت بدهيم.
چيزى كه هست
ظاهر سياق آيه بعد از آيه مورد بحث كه مىفرمايد:(اتَّخَذُوا أَحْبارَهُمْ وَ رُهْبانَهُمْ أَرْباباً مِنْ دُونِ اللَّهِ وَ
الْمَسِيحَ ابْنَ مَرْيَمَ) اين است كه مرادشان معناى دوم است.
بعضى از
مفسرين[1] گفتهاند:
عقيده به اينكه عزير پسر خدا است كلام پارهاى از