نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 9 صفحه : 316
نيز اهل كتابند، زيرا
در اين آيه و ساير آياتى كه صاحبان اديان آسمانى را مىشمارد در رديف آنان و در
مقابل مشركين بشمار آمدهاند، و صابئين هم چنان كه در سابق هم گفتيم يك طائفه از
مجوس بودهاند كه به دين يهود متمايل شده و دينى ميان اين دو دين براى خود درست
كردهاند.
و از سياق
آيه مورد بحث برمىآيد كه كلمه من در جمله(مِنَ
الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتابَ) بيانيه است نه تبعيضى، براى اينكه هر يك از
يهود و نصارى و مجوس مانند مسلمين، امت واحد و جداگانهاى هستند، هر چند مانند
مسلمين در پارهاى عقايد به شعب و فرقههاى مختلفى متفرق شده و به يكديگر مشتبه
شده باشند و اگر مقصود قتال با بعضى از يهود و بعضى از نصارى و بعضى از مجوس بود،
و يا مقصود، قتال با يكى از اين سه طائفه اهل كتاب كه به خدا و معاد ايمان ندارند
مىبود، لازم بود كه بيان ديگرى غير اين بيان بفرمايد تا مطلب را افاده كند.
و چون جمله(مِنَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتابَ) بيان جمله قبل يعنى جمله(الَّذِينَ لا يُؤْمِنُونَ ...) است، لذا اوصافى هم كه ذكر شده- از قبيل
ايمان نداشتن به خدا و روز جزا و حرام ندانستن محرمات الهى و نداشتن دين حق- قهرا
متعلق به همه خواهد بود.
[چرا در
آيه شريفه:(قاتِلُوا الَّذِينَ ...) يهود و نصارا به
نداشتن ايمان به خدا و روز جزا توصيف شدهاند؟]
اولين وصفى
كه با آن توصيفشان كرده ايمان نداشتن به خدا و روز جزا است.
خواهيد گفت
اين توصيف با آياتى كه اعتقاد به الوهيت خدا را به ايشان نسبت مىدهد چگونه
مىتواند سازگار باشد؟ و حال آنكه آن آيات ايشان را اهل كتاب خوانده، و معلوم است
كه مقصود از كتاب همان كتابهاى آسمانى است كه از ناحيه خداى تعالى به فرستادهاى
از فرستادگانش نازل شده، و در صدها آيات قرآنش اعتقاد به الوهيت و يا لازمه آن را
از ايشان حكايت كرده، پس چطور در آيه مورد بحث مىفرمايد ايمان به خدا
ندارند .
و همچنين در
امثال آيه(وَ قالُوا لَنْ تَمَسَّنَا النَّارُ إِلَّا أَيَّاماً
مَعْدُودَةً)[1] و آيه(وَ قالُوا لَنْ يَدْخُلَ الْجَنَّةَ إِلَّا مَنْ كانَ هُوداً أَوْ نَصارى)[2] اعتقاد به معاد را
به ايشان نسبت مىدهد آن گاه در اين آيه مىفرمايد كه ايشان ايمان به روز
جزا ندارند .
جواب اين اشكال
اين است كه خداى تعالى در كلام مجيدش ميان ايمان به او و ايمان به روز جزا هيچ
فرقى نمىگذارد، و كفر به يكى از آن دو را كفر به هر دو مىداند، در باره كسانى كه
ميان خدا و پيغمبرانش تفاوت قائل شدهاند و به خود خدا و بعضى از پيغمبران ايمان
[1] گفتند آتش بما نمىرسد مگر ايام معدودى. سوره بقره آيه 80
[2] و گفتند داخل بهشت نمىشود مگر كسى كه يهودى و يا نصارى
باشد. سوره بقره آيه 111
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 9 صفحه : 316