نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 9 صفحه : 171
اگر وعده داد خلف
وعده كند، و خداى تعالى به اين سه مطلب در قرآن كريم اشاره كرده، و در باره خيانت
مىفرمايد: (إِنَّ اللَّهَ لا
يُحِبُّ الْخائِنِينَ-) خدا خائنان را دوست
نمىدارد و در باره دروغگويان مىفرمايد: (لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكاذِبِينَ-) لعنت خدا بر دروغگويان باد . و در باره وفاى به وعده
مىفرمايد: (وَ اذْكُرْ فِي
الْكِتابِ إِسْماعِيلَ إِنَّهُ كانَ صادِقَ الْوَعْدِ وَ كانَ رَسُولًا نَبِيًّا)- بياد آر اسماعيل را در كتاب كه او صادق الوعد و
رسول و نبى بود [1].
و در تفسير
قمى در ذيل آيه(وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ
...) گفته است كه امام (ع) فرموده: مقصود فراهم كردن اسلحه است[2].
[رواياتى
در تفسير آيه:(وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ
...)]
و در تفسير
عياشى از محمد بن عيسى از كسى كه نامش را ذكر كرده از امام صادق (ع) روايت كرده كه
در ذيل آيه مزبور فرمود: مقصود شمشير و سپر است[3].
و در كتاب
فقيه از امام صادق (ع) بدون سند روايت كرده كه در ذيل همين آيه فرمود: يكى از
وسائل نيرومندى خضاب بستن به رنگ سياه است[4].
و در كافى
بسند خود از جابر از امام ابى جعفر (ع) روايت كرده كه گفت:
قومى بر امام
حسين بن على (ع) درآمدند و ديدند كه آن جناب به رنگ سياه خضاب كرده از سبب آن
پرسيدند حضرت دست خود را به ريش خود كشيد و آن گاه فرمود: رسول خدا 6 در يكى از
جنگهايى كه كرد دستور داد لشكريان به رنگ سياه خضاب كنند تا در برابر مشركين قوى
شوند[5].
و در تفسير
عياشى از جابر انصارى روايت كرده كه گفت: رسول خدا فرمود:(وَ
أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ) و مرادش تيراندازى
بود[6].
مؤلف: اين
روايت را كافى هم بسند خود از عبد اللَّه بن مغيره و او بدون ذكر سند از رسول خدا
6 روايت كرده است[7]. زمخشرى
هم در ربيع الأبرار از عقبة بن عامر[8]