responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 9  صفحه : 171

اگر وعده داد خلف وعده كند، و خداى تعالى به اين سه مطلب در قرآن كريم اشاره كرده، و در باره خيانت مى‌فرمايد: (إِنَّ اللَّهَ لا يُحِبُّ الْخائِنِينَ-) خدا خائنان را دوست نمى‌دارد و در باره دروغگويان مى‌فرمايد: (لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكاذِبِينَ-) لعنت خدا بر دروغگويان باد . و در باره وفاى به وعده مى‌فرمايد: (وَ اذْكُرْ فِي الْكِتابِ إِسْماعِيلَ إِنَّهُ كانَ صادِقَ الْوَعْدِ وَ كانَ رَسُولًا نَبِيًّا)- بياد آر اسماعيل را در كتاب كه او صادق الوعد و رسول و نبى بود [1].

و در تفسير قمى در ذيل آيه‌(وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ ...) گفته است كه امام (ع) فرموده: مقصود فراهم كردن اسلحه است‌[2].

[رواياتى در تفسير آيه:(وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ ...)]

و در تفسير عياشى از محمد بن عيسى از كسى كه نامش را ذكر كرده از امام صادق (ع) روايت كرده كه در ذيل آيه مزبور فرمود: مقصود شمشير و سپر است‌[3].

و در كتاب فقيه از امام صادق (ع) بدون سند روايت كرده كه در ذيل همين آيه فرمود: يكى از وسائل نيرومندى خضاب بستن به رنگ سياه است‌[4].

و در كافى بسند خود از جابر از امام ابى جعفر (ع) روايت كرده كه گفت:

قومى بر امام حسين بن على (ع) درآمدند و ديدند كه آن جناب به رنگ سياه خضاب كرده از سبب آن پرسيدند حضرت دست خود را به ريش خود كشيد و آن گاه فرمود: رسول خدا 6 در يكى از جنگهايى كه كرد دستور داد لشكريان به رنگ سياه خضاب كنند تا در برابر مشركين قوى شوند[5].

و در تفسير عياشى از جابر انصارى روايت كرده كه گفت: رسول خدا فرمود:(وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ) و مرادش تيراندازى بود[6].

مؤلف: اين روايت را كافى هم بسند خود از عبد اللَّه بن مغيره و او بدون ذكر سند از رسول خدا 6 روايت كرده است‌[7]. زمخشرى هم در ربيع الأبرار از عقبة بن عامر[8]


[1] اصول كافى ج 2 ص 290

[2] تفسير قمى ج 1 ص 279

[3] تفسير عياشى ج 2 ص 66

[4] فقيه ج 1 ص 70 ش 58

[5] كافى ج 6 ص 481 ح 4

[6] تفسير عياشى ج 2 ص 67

[7] كافى ج 5 ص 49 ح 12

[8] ربيع الأبرار زمخشرى

نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 9  صفحه : 171
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست