نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 9 صفحه : 134
مير، هم به
آل فرعون برمىگردد و هم به(الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ).
و معناى
جمله(وَ كُلٌّ كانُوا ظالِمِينَ) اين است كه همه اين
اقوامى كه به عذاب خدا گرفتار شدند چه كفار قريش و چه آل فرعون و چه آنها كه قبل
از فرعونيان بودند همه ستمگر و نسبت به خداى تعالى ظالم بودند.
و از اين
بيان اين نكته نيز استفاده مىشود كه خداى سبحان هيچ وقت كسى را به عقاب خود گرفتار
نكرده و نعمتش را مبدل به نقمت نمىكند مگر وقتى كه ظالم شمرده شود و ظلم كفران
نعمت و كفر به آيات خدا را مرتكب گردد، پس خداوند جز مستحقين را به عذاب خود معذب
نمىسازد.
بحث روايتى
[رواياتى در مورد خمس و مستحقين آن در ذيل آيه شريفه:(وَ
اعْلَمُوا أَنَّما غَنِمْتُمْ مِنْ ...)]
در كافى بسند
خود از على بن ابراهيم از پدرش از ابن ابى عمير از حسين بن عثمان از سماعه روايت
كرده كه گفت: از امام ابى الحسن (ع) از مساله خمس سؤال كردم، حضرت فرمود: خمس در
هر فائدهاى كه مردم مىبرند چه كم و چه زياد واجب است[1].
و نيز از على
بن ابراهيم از پدرش از حماد بن عيسى از اصحاب ما (راويان شيعه) از عبد صالح (موسى
بن جعفر- ع) روايت كرده كه فرمود: خمس در پنج چيز واجب است: در غنيمتها، غوص،
گنجها، معادن و كشتىرانى، از همه اين چند صنف خمس گرفته