نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 8 صفحه : 462
منعميت است، و جهل ما
بوسيله علم او، عجز ما بوسيله قدرت او، ذلت ما بوسيله عزت او و فقر ما بوسيله غناى
او برطرف گشته و گناهان بوسيله مغفرت او آمرزيده مىشود. و اگر خواستى از يك نظر
ديگر بگو: او به قهر خود ما را مقهور خود كرده و به نامحدودى خود ما را محدود
ساخته، و به بىنهايتى خود براى ما نهايت قرار داده و به رفعت خود ما را افتاده
كرده و به عزتش ذليلمان ساخته، و به ملكش- به ضم ميم- به هر چه كه بخواهد در ما
حكم مىكند، و به ملكش- به كسر ميم- به هر نحوى كه بخواهد در ما تصرف مىكند- دقت
فرماييد-.
اين آن روشى
است كه ما بحسب ذوق مستفاد از فطرتى صاف اتخاذ نمودهايم، بنا بر اين كسى كه
مىخواهد از خداى تعالى بىنيازى را مسئلت نمايد نمىگويد: اى خداى مذل و اى
خداى كشنده مرا بىنياز كن بلكه او را به اسماء غنى، عزيز و قادر و امثال آن
مىخواند، و همچنين مريضى كه مىخواهد براى شفا و بهبوديش متوجه خدا شود
مىگويد: يا شافى، يا معافى، يا رؤوف، يا رحيم بر من ترحم كن و از اين مرض
شفايم ده و هرگز نمىگويد: يا مميت يا منتقم يا ذا البطش مرا شفا
ده و ...
قرآن كريم هم
در اين روش و در اين حكم ما را تصديق نموده است، و او صادقترين شاهد است بر صحت
نظريه ما. آرى، قرآن كريم همواره آيات را به آن اسمى از اسماء خدا ختم مىكند كه
مناسب با مضمون آن آيه است، و همچنين حقايقى را كه در آيات بيان مىكند در آخر آن
آيه با ذكر يك اسم و يا دو اسم- بحسب اقتضاى مورد- آن حقايق را تعليل مىكند.
و قرآن كريم
در ميان كتابهاى آسمانيى كه به ما رسيده و منسوب به وحى است تنها كتابى است كه
اسماء خدا را در بيان مقاصد خود استعمال مىكند و علم به اسماء را به ما مىآموزد.
پس، از آنچه
گذشت روشن گرديد كه انتساب ما به خداى تعالى بواسطه اسماء او است، و انتساب ما به
اسماى او بواسطه آثارى است كه از اسماى او در اقطار عالم خود مشاهده مىكنيم. آرى،
آثار جمال و جلال كه در پهناى گيتى منتشر است تنها وسيلهاى است كه ما را به اسماء
داله بر جلال و جمال او از قبيل حى، عالم، قادر، عزيز، عظيم و كبير و امثال آن
هدايت نموده و اين اسماء ما را به سوى ذات متعاليى كه قاطبه اجزاى عالم در استقلال
خود به او متكى است راهنمايى مىكند.
و اين آثارى
كه از ناحيه اسماء خداوند در ما و عالم ما مشهود است از جهت سعه و ضيق مختلفند، و
اين سعه و ضيق در ازاى عموميت و خصوصيت مفاهيم آن اسماء است، مثلا
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 8 صفحه : 462