نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 8 صفحه : 434
كه در بين راه در باره
مقصد خود متحير مىشود غوى است و كسى كه با حفظ مقصد از راه منحرف
مىشود ضال است، و تعبير اولى نسبت به خبرى كه در آيه است مناسبتر
است، براى اينكه بلعم بعد از انسلاخ از آيات خدا و بعد از اينكه شيطان كنترل او را
در دست گرفت راه رشد را گم كرد و متحير شد، و نتوانست خود را از ورطه هلاكت رهايى
دهد، و چه بسا هر دو كلمه يعنى غوايت و ضلالت در يك معنا استعمال شود، و آن خروج
از طريق منتهى به مقصد است.
مفسرين در
تعيين صاحب اين داستان اقوال مختلفى دارند و- ان شاء اللَّه- همه آنها و يا بعضى
از آنها در بحث روايتى آينده نقل مىشود، و آيه شريفه هم بطورى كه ملاحظه
مىفرماييد اسم او را مبهم گذاشته و تنها به ذكر اجمالى از داستان او اكتفاء كرده
است، و ليكن در عين حال ظهور در اين دارد كه اين داستان از وقايعى است كه واقع
شده، نه اينكه صرف مثال بوده باشد.
و معناى آيه
چنين است:(وَ اتْلُ عَلَيْهِمْ) بخوان بر ايشان،
يعنى بر بنى اسرائيل و يا همه مردم، خبر از امر مهمى را و آن نبا
داستان مردى است كه(الَّذِي آتَيْناهُ آياتِنا) ما آيات خود
را برايش آورديم، يعنى در باطنش از علائم و آثار بزرگ الهى پرده برداشتيم، و بهمين
جهت حقيقت امر برايش روشن شد(فَانْسَلَخَ مِنْها) پس بعد از
ملازمت راه حق آن را ترك گفت.
(فَأَتْبَعَهُ الشَّيْطانُ فَكانَ مِنَ الْغاوِينَ) شيطان هم دنبالش را
گرفت و او نتوانست خود را از هلاكت نجات دهد.
(وَ لَوْ شِئْنا لَرَفَعْناهُ بِها وَ لكِنَّهُ أَخْلَدَ إِلَى الْأَرْضِ وَ
اتَّبَعَ هَواهُ ...) اخلاد به معناى ملازمت دائمى
است، و اخلاد بسوى ارض، چسبيدن به زمين است، و اين تعبير كنايه است از ميل به تمتع
از لذات دنيوى و ملازمت آن.
كلمه
لهث وقتى در سگ استعمال مىشود به معناى بيرون آوردن و حركت دادن زبان از
عطش است.
[مشيت الهى
بر هدايت نكردن مردم ظالم و دلبستگان به زندگى خاكى قرار گرفته است]
پس اينكه
فرمود:(وَ لَوْ شِئْنا لَرَفَعْناهُ بِها) معنايش اين
مىشود كه اگر ما مىخواستيم او را بوسيله همين آيات به درگاه خود نزديك مىكرديم
(آرى در نزديكى به خدا ارتفاع از حضيض و پستى اين دنيا است هم چنان كه دنيا بخاطر
اينكه انسان را از خدا و آيات او منصرف و غافل ساخته و به خود مشغول مىسازد اسفل
سافلين است) و بلند شدن و تكامل انسان بوسيله آيات مذكور كه خود اسباب ظاهرى الهى
است باعث هدايت آدمى است، و ليكن سعادت را براى آدمى حتمى نمىسازد زيرا تماميت
تاثيرش منوط به مشيت خدا است و خداوند سبحان
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 8 صفحه : 434