نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 8 صفحه : 267
انديشيدهايد تا
مردمش را از آن بيرون كنيد، زود باشد كه بدانيد (123).
محققا دستها
و پاهايتان را به عكس يكديگر مىبرم، آن گاه شما را جملگى بر دار مىكنم (124).
گفتند ما به
سوى پروردگار خويش بازگشت مىكنيم (125).
كينه و
انتقام تو از ما به جرم آن است كه وقتى آيههاى پروردگارمان به سوى ما آمد بدان
ايمان آورديم، پروردگارا صبرى به ما عطا كن و ما را مسلمان بميران (126).
بيان آيات
[بيان آيات
مربوط به بعثت موسى 7 به سوى فرعون مصر]
اين آيات با
بيان داستان موسى بن عمران (ع) شروع شده و از جزئيات آن يعنى آمدنش به نزد فرعون و
ادعايش بر اينكه خداوند مرا به سوى تو رسالت داده تا نجات بنى اسرائيل را از
تو بخواهم و آن دو معجزه را كه خداوند در شب طور بوى كرامت فرموده ذكر
مىكند.
اين خصوصيات
فهرست آن مطالبى است كه در اين آيات ذكر شده، و در آيات بعدى اجمالى از بقيه
داستان آن جناب در ايامى كه در مصر در ميان بنى اسرائيل مىزيسته و عذابهايى كه
بر قوم فرعون نازل شده، و نجات بنى اسرائيل و داستان نزول تورات و گوسالهپرستى
بنى اسرائيل و داستانهاى متفرقه و عبرتانگيز ديگرى از بنى اسرائيل را ذكر ميكند.
(ثُمَّ بَعَثْنا مِنْ بَعْدِهِمْ مُوسى بِآياتِنا إِلى فِرْعَوْنَ وَ مَلَائِهِ
...) در ابتداى داستان موسى (ع) لحن آيات و سياق آن تغيير يافته، بدان
سبب كه اهميت داستان آن جناب را برساند، چون آن حضرت از انبياى اولى العزم و صاحب
كتاب و شريعت بوده، و دين توحيد با مبعوث شدن او پا به مرحله تازهترى گذاشت و بعد
از دو مرحلهاى كه در بعثت نوح و ابراهيم (ع) داشت احكامش مفصلتر گرديد، در الفاظ
آيات راجع به انبياى قبل از او نيز اشاره به اين مراحل هست، مثلا آيات راجع به قوم
نوح و عاد و ثمود كه پيغمبرانشان يعنى هود و صالح بر شريعت نوح بودند به يك سياق
است، در باره قوم نوح فرموده:(وَ لَقَدْ أَرْسَلْنا نُوحاً إِلى
قَوْمِهِ)[1] و در باره
عاد مىفرمايد:(وَ إِلى عادٍ أَخاهُمْ هُوداً)[2] و در باره ثمود
مىفرمايد:(وَ إِلى ثَمُودَ أَخاهُمْ صالِحاً)[3] و وقتى به قوم لوط
كه در مرحله دوم قرار