نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 8 صفحه : 132
خلاف اين حكم كند
براى اين است كه انسان به نظر سطحى از هر فعلى همان حركات و سكنات ظاهريش را
مىبيند، و لذا مىگويد اين شرابخوارى از زيد مؤمن سر زده به چه ملاك در نامه عمرو
كافر نوشته شود؟ و ليكن اگر دقيق شود و درك كند كه اين فعل داراى معنويتى است كه
آن معنا يا از معانى حسنه است و از آثار سعادت و يا از معانى سيئه و از آثار شقاوت
است، آن وقت تصديق خواهد كرد كه اين اثر اثر ذاتى است كه در وصف سعادت و شقاوت هم
سنخ آن عمل است، و اگر در باره يك عمل زشتى كه از ذات انسان سعيدى سر زده دو جور
حكم مىكنيم، براى اختلاط و امتزاجى است كه بين دو موضوع رخ داده عينا نظير حرارتى
است كه ما آن را به آب نسبت داده و مىگوييم: آب گرم است و حال آنكه
عامل اصلى آن آتش و يا تابش خورشيد است.
[توضيح
اينكه جميع حسنات از هر كس سر بزند، در حقيقت عمل كسانى است كه محسن و سعيدند و
جميع سيئات نيز از هر كس صادر شود عمل كسانى است كه ذاتا بد كار و شقى هستند]
بنا بر اين،
در نظر يك دانشمند آشنا به حقايق، جميع حسنات از هر كس سر بزند عمل كسانى است كه
ذاتا نيكوكار و سعيدند، و جميع سيئات از هر كس صادر شود عمل كسانى است كه ذاتا
بدكار و شقىاند، عدالت واقعى و همچنين سراى آخرت كه ظرف حق و حقيقت است نيز همين
را اقتضا مىكند.
البته اين
معنا با امثال آيه(فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ خَيْراً
يَرَهُ وَ مَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ)[1] و آيه(أَلَّا تَزِرُ وازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرى)[2] و آيه(لَها ما كَسَبَتْ وَ عَلَيْها مَا اكْتَسَبَتْ)[3] كه ثواب و
عقاب هر عمل نيك و بدى را عايد فاعل آن عمل مىداند، منافاتى ندارد. زيرا مفاد اين
قبيل آيات هم در محل خود صحيح و بجا است.
البته بر حسب
نظر اجتماعى دنيوى، فاعل هر فعلى همان كسى است كه حركت و سكون فعل از او سر زده و
پيامدهاى فعل و آثار آن هم اگر مدح و ثواب و يا ذم و عقاب است به او عايد مىشود،
و ليكن اين را هم بايد دانست كه اين حكم در ظرف اجتماع دنيوى صحيح است، و اما در
ظرف حقيقت و واقع، فاعل هر فعلى آن اصلى است كه متسانخ و متناسب آن فعل است، و آن
اصل ممكن است غير آن كسى باشد كه حركات و سكنات فعل از او سر زده.
و اگر
مىگوييم آثار حسنه و سيئه عمل به اصلش بر مىگردد معنايش اين نيست كه ثواب و
[1] پس هر كس بقدر ذرهاى عمل خير كند آن را مىبيند و هر كس
بقدر ذرهاى عمل بد كند آن را مىبيند. سوره زلزال آيه 8
[2] كه هيچ باربردارى گناه ديگرى را بر نمىدارد. سوره نجم آيه
38
[3] سود كارهاى نيكش و زيانكاريهاى بدش به خود او عايد مىشود.
سوره بقره آيه 282
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 8 صفحه : 132