responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 8  صفحه : 113

زودى معناى ديگرى براى آن خواهد آمد.

[رواياتى در ذيل جمله:(خُذُوا زِينَتَكُمْ ...) و(قُلْ مَنْ حَرَّمَ زِينَةَ اللَّهِ ...) پيرامون استفاده از نعمت‌هاى الهى‌]

و نيز از حسين بن مهران از امام صادق (ع) روايت كرده كه در ذيل جمله‌(خُذُوا زِينَتَكُمْ عِنْدَ كُلِّ مَسْجِدٍ) فرمود: يعنى ائمه‌[1].

مؤلف: اين حديث نظير حديث سابق است، و ممكن است اشاره به جلو انداختن امام جماعت باشد، چون اين هم خود براى نماز زينتى است، هم چنان كه جلو انداختن نيكان و بزرگترها و به آنان اقتدا كردن زينت نماز است. و نيز ممكن است منظور از ائمه، ائمه دين باشد نه امام جماعت. و به زودى در ذيل روايت علاء بن سيابه در آخر بحث اين احتمال خواهد آمد.

در الدر المنثور است كه عقيلى و ابو الشيخ و ابن مردويه و ابن عساكر از انس از رسول خدا نقل كرده‌اند كه در ذيل آيه‌(خُذُوا زِينَتَكُمْ عِنْدَ كُلِّ مَسْجِدٍ) فرمود: نماز بخوانيد با كفش‌هايتان‌[2].

مؤلف: اين معنا بطرق ديگرى از على بن ابى طالب (ع) و ابى هريره و ابن مسعود و شداد بن اوس و ديگران نيز نقل شده.

و نيز در الدر المنثور است كه ابن مردويه از ابن عباس نقل كرده كه گفت:

امير المؤمنين 6 مرا نزد ابن الكواء و يارانش فرستاد، وقتى من بر آنها وارد شدم پيراهنى نازك و حله‌اى بر تن داشتم. گفتند: تو ابن عباسى و مثل اين لباسها بر تن كرده‌اى؟

گفتم آرى، و اولين چيزى كه با آن با شما مخاصمه مى‌كنم همين لباس‌ها است، زيرا خداوند در آيه‌(قُلْ مَنْ حَرَّمَ زِينَةَ اللَّهِ الَّتِي أَخْرَجَ لِعِبادِهِ) و در آيه‌(خُذُوا زِينَتَكُمْ عِنْدَ كُلِّ مَسْجِدٍ) آن را حلال كرده، رسول خدا 6 هم در عيد فطر و عيد قربان دو برد حبرة (كه از بافته‌هاى يمن و لباس‌هاى فاخر آن روز بود) مى‌پوشيد، و شما آن را بر خود حرام كرده‌ايد[3].

در كافى به سند خود از يحيى بن ابى العلاء از ابى عبد اللَّه (ع) نقل كرده كه فرمود: امير المؤمنين 6 عبد اللَّه بن عباس را پيش ابن الكواء و يارانش روانه كرد، ابن عباس آن روز پيراهن نازك و حله‌اى به تن داشت اصحاب ابن الكواء وقتى او را ديدند گفتند: اى ابن عباس تو بهترين مردان ما بودى، و ما تو را از همه مردم بهتر مى‌دانستيم، حالا مى‌بينيم كه اينگونه لباس به تن كرده‌اى؟ ابن عباس گفت: همين لباس اولين چيزى است كه‌


[1] تفسير عياشى ج 2 ص 13

[2] الدر المنثور ج 3 ص 78 ط بيروت

[3] الدر المنثور ج 3 ص 79

نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 8  صفحه : 113
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست