نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 6 صفحه : 522
مغفرت مورد بحث نيست، به شهادت اينكه در اين آيه
مغفرت را نتيجه فتح مكه قرار داده و معلوم است كه بين فتح مكه و مغفرت گناه هيچ
ارتباطى نيست، و ما ان شاء اللَّه به زودى معنى اين آيه را در محل خود بيان خواهيم
نمود.
[مراتب عفو
كه مترتب است بر مراتب گناه]
4- عفو داراى
مراتبى است: از آنجايى كه عفو عبارتست از بخشيدن گناهى كه مستلزم نوعى پاداش و
مجازات باشد و اين مجازات و پاداش همانطورى كه گفته شد از جهت اختلافى كه در اثر
گناه هست داراى عرضى عريض و مراتبى است مختلف و اختلاف جزا، جز از جهت اختلاف و
شدت و ضعف آثار گناه نيست و خلاصه از جهت اينكه بحث از مراتب عفو بستگى كامل دارد
به آگهى از مراتب آثار گناه، چون ميزان در شدت و ضعف عقاب و كم و زيادى پاداش همان
آثار گناه است از اين رو لازم دانستيم كه قبل از بحث از مراتب عفو قدرى در باره
گناه و آثار آن توقف نموده و در آنچه كه عقل فطرى ما را بدان ارشاد مىكند تامل
نمائيم.
آرى، گر چه
بحث قرآنى است و مقصود از آن بدست آوردن نظريه كتاب الهى است نسبت به اين گونه
حقايق، ليكن خداى تعالى بطورى كه خودش بيان فرموده همواره با ما به قدر عقل ما و
بر طبق موازين فطرى ما حرف مىزند، همان موازينى كه ما بوسيله آن نيك و بد هر چيزى
را هم در مرحله فكر و هم در مرحله عمل مىسنجيم، و در چند جاى از ابحاث اين كتاب
به اين معنا اشاره كردهايم، و چگونه چنين نيست و حال آنكه خود پروردگار در موارد
بسيارى از بيانات خود از عقل و فكر بشر استمداد نموده، و خلاصه، كلام شريف خود را
با همان احكام عقلى تاييد كرده، از آن جمله فرموده است:( أَ فَلا
تَعْقِلُونَ)-(أَ فَلا تَتَفَكَّرُونَ ) و امثال اينها.
اينك در باره
گناه و اختلاف مراتب آن مىگوئيم: چيزى كه عقل سليم و اعتبار صحيح ما را بان ارشاد
مىكند اينست كه اولين چيزى كه بستگى به نظام اجتماعى انسان دارد و مجتمع آن را
احترام مىگذارد همان احكام عملى و مقدساتى است كه عمل به آن و مداومت بر آن مقاصد
انسانى مجتمع را حفظ نموده و او را در زندگى به سعادت مىرساند، همين سنن و مقدسات
است كه مجتمع را وادار مىسازد تا به منظور حفظ آن قوانين، جزائى وضع كند و
متخلفين و كسانى كه از آن سنن سرپيچى مىكنند كيفر نموده و عاملين به آن را پاداش
دهد، گناه در اين مرحله هم عبارتست از همان سرپيچى كردن از متون قوانين عملى، و
قهرا عدد گناهان به اندازه عدد آن قوانين خواهد بود. مرتكز در اذهان ما مسلمين هم
از معنى لفظ گناه و الفاظ مرادف آن از قبيل معصيت و
سيئه ، اثم ، خطاء ، حوب ، فسق
و غير آن همين معنا است.
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 6 صفحه : 522