نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 6 صفحه : 313
و در بعضى از روايات جمله(أَوْ
آخَرانِ مِنْ غَيْرِكُمْ) به كفار كه اعم از اهل كتاب است تفسير شده،
مانند روايتى كه كافى از ابى الصباح كنانى از ابى عبد اللَّه (ع) و عياشى در تفسير
خود از ابى اسامه نقل كردهاند كه گفت: از آن جناب از معناى(أَوْ
آخَرانِ مِنْ غَيْرِكُمْ) پرسيدم، فرمودند: مراد از آنها دو نفر كافرند،
پرسيدم:(ذَوا عَدْلٍ مِنْكُمْ) يعنى چه؟
اين دو روايت
گر چه از نظر اينكه متوافق و هر دو ايجابى هستند و بحسب صناعت علمى نمىتوان بين
آن دو معامله اطلاق و تقييد كرد و گفت كه مراد از كفار در اين روايات همان اهل
كتاب در آن روايت است، ليكن سياق روايت اول صلاحيت تفسير اطلاق دوم را دارد و
مىتواند آن را تقييد كند.
و در تفسير
برهان است كه صدوق به اسنادى كه ابى زيد عياش بن يزيد بن حسن دارد از پدرش يزيد بن
حسن نقل مىكند كه گفت: موسى بن جعفر (ع) مرا حديث كرد و فرمود كه پدرم جعفر بن
محمد (ع) در باره قول خداى عز و جل:(يَوْمَ يَجْمَعُ اللَّهُ الرُّسُلَ
فَيَقُولُ ما ذا أُجِبْتُمْ قالُوا لا عِلْمَ لَنا) فرمود: مىگويند ما
علمى به ما سواى تو نداريم، موسى بن جعفر فرمود: امام صادق اضافه كرد: كه قرآن
تمامش تقريع و باطنش تقريب است. صاحب برهان مىگويد: صدوق فرموده: مراد از اين
جمله اين است كه قرآن غير از آيات توبيخ و وعيد آيات رحمت و غفران هم دارد[2].
مؤلف: اين
معنايى كه صاحب برهان در باره جمله: قرآن تمامش تقريع و باطنش تقريب است، از صدوق
نقل كرده نه با صدر روايت منطبق است و نه با سياق خود جمله. اما با صدر روايت
منطبق نيست، براى اينكه معناى گفتار رسولان كه گفتند:(لا عِلْمَ
لَنا) اين باشد كه ما علمى به ما سواى تو نداريم، معنايى است كه هيچ ربطى
به اين جهت كه قرآن مشتمل بر آيات وعد و وعيد است ندارد. اما اينكه گفتيم با سياق
خود جمله هم منطبق نيست، براى اينكه ظاهر جمله: قرآن تماميش تقريع و باطنش تقريب
است، اين است كه قرآن تماميش هم تقريع و هم تقريب است، و تنها فرق آن دو از نظر
ظاهر و باطن قرآن است، يعنى تمام قرآن باطنش تقريب است و باز تمامى آن ظاهرش تقريع
است، نه اينكه بعضى از آيات آن تقريب و بعضى ديگر تقريع باشد. و ما اگر در اين
جمله و در صدر كلام امام (ع) تاملى بكنيم خواهيم
[1] فروع كافى ج 7 ص 3 ح 1 و تفسير عياشى ج 1 ص 348 ح 216.
[2] تفسير برهان ص 510 ج اول حديث 3 و معانى الاخبار طبع
انتشارات اسلامى ص 231 ح 1.
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 6 صفحه : 313