نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 6 صفحه : 292
و به تمام معنا علم به چيزى پيدا كنيم كه تمامى موجودات
وابسته به آن يعنى به سراپاى عالم وجود و اسرار آن واقف شويم، و اين معنا براى ما
كه خود مخلوقى هستيم محدود، دست نمىدهد، و همچنين براى غير ما از موجودات ديگر.
تنها خداوند
واحد قهار است كه نزد اوست كليد غيبهايى كه جز او كسى را از آن علم و اطلاعى نيست
چنان كه آيه(وَ اللَّهُ يَعْلَمُ وَ أَنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ)[1]. دلالت بر اين معنا
دارد، يعنى دلالت مىكند بر اينكه طبع آدمى جهل و نادانى است و از علم جز مقدار
محدودى روزيش ندادهاند. و همچنين آيه(وَ إِنْ مِنْ شَيْءٍ
إِلَّا عِنْدَنا خَزائِنُهُ وَ ما نُنَزِّلُهُ إِلَّا بِقَدَرٍ مَعْلُومٍ).[2] و اين مضمون همان مضمونى است كه
امام (ع) در جواب سؤال از علت محجوب بودن خداوند از خلق، آن را بكار برده و
فرموده: چون كه خداوند خلقت بشر را بر مبناى جهل بنا نهاده، و همچنين آيه(وَ لا يُحِيطُونَ بِشَيْءٍ مِنْ عِلْمِهِ إِلَّا بِما شاءَ)[3]. چه اين آيه نيز
دلالت دارد بر اينكه علم تماميش از آن خداست و اگر انسان به چيزى علم و احاطه پيدا
مىكند به مشيت و خواست خداوند است. و نيز آيه(وَ ما
أُوتِيتُمْ مِنَ الْعِلْمِ إِلَّا قَلِيلًا)[4] كه دلالت
دارد بر اينكه در عالم علمى است بىكران كه از آن دريا جز قطرهاى و از آن خروار
جز مشتى به آدميان ندادهاند. بنا بر اين حقيقت امر اين است كه حقيقت علم جز در
نزد خداوند سبحان يافت نمىشود. و از آيات بسيارى نيز استفاده مىشود كه روز قيامت
روزى است كه هر چيزى به حقيقت و واقعيتش جلوه مىكند، بنا بر اين در آن روز هيچ
گفتارى هم نيست مگر اينكه حق و حقيقت باشد، از آن جمله است آيه(لا يَتَكَلَّمُونَ إِلَّا مَنْ أَذِنَ لَهُ الرَّحْمنُ وَ قالَ صَواباً، ذلِكَ
الْيَوْمُ الْحَقُّ)[5].
[حقيقت علم
جز در نزد خداى سبحان يافت نمىشود و ما كه مخلوقيم و محدود، به حقيقت علم راه
نداريم]
بنا بر اين
جوابى هم كه در آيه مورد بحث در روز قيامت، انبياء (ع) در پاسخ(ما ذا أُجِبْتُمْ) داده، مىگويند:(لا عِلْمَ لَنا إِنَّكَ
أَنْتَ عَلَّامُ الْغُيُوبِ) جوابى است كه علم
[1] و خدا ميداند و شما نمىدانيد. سوره بقره آيه 217.
[2] و بدرستى هيچ چيزى نيست مگر اينكه نزد ما خزينههاى آن است و
ما آن را جز به مقدار محدود و معلومى نازل نمىكنيم. سوره حجر آيه 21.
[3] و احاطه پيدا نمىكند به چيزى از علم خداوند مگر به همان
مقدارى كه مشيت او تعلق گرفته باشد. سوره بقره آيه 255.
[4] و از علم جز اندكى داده نشدهايد. سوره اسراء آيه 86.
[5] و سخنى نمىگويند مگر كسى كه رحمان اذنش داده باشد و صواب
گويد، آرى آن روز روز حق و صواب است. سوره نبا آيه 40.
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 6 صفحه : 292