responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 5  صفحه : 649

علامت‌هاى قيامت اين است كه نماز ضايع مى‌شود- يعنى از ميان مسلمين مى‌رود و از شهوات پيروى مى‌شود و مردم به سوى هواها ميل مى‌كنند، مال مقامى عظيم پيدا مى‌كند و مردم آن را تعظيم مى‌كنند، دين به دنيا فروخته مى‌شود، در آن زمان است كه دل افراد با ايمان در جوفشان، براى منكرات بسيارى كه مى‌بينند و نمى‌توانند آن را تغيير دهند آب مى‌شود آن چنان كه نمك در آب حل مى‌گردد.

سلمان با تعجب عرضه داشت: يا رسول اللَّه: به راستى چنين روزى خواهد رسيد؟

فرمود: آرى، به آن خدايى كه جانم به دست او است، اى سلمان در آن هنگام سرپرستى و ولايت مسلمانان را امراى جور به دست مى‌گيرند امرايى كه وزرايى فاسق و سرشناسانى ستمگر و امنايى خائن دارند.

سلمان پرسيد: براستى چنين وضعى پيش خواهد آمد يا رسول اللَّه؟ فرمود: آرى به آن خدايى كه جانم به دست او است اى سلمان در اين موقع منكر، معروف، و معروف، منكر مى‌شود، خائن امين قلمداد مى‌گردد و امين خيانت مى‌كند، دروغگو تصديق مى‌شود و راستگو تكذيب مى‌گردد.

سلمان با حالت تعجب پرسيد: يا رسول اللَّه به راستى چنين چيزى خواهد شد؟ فرمود:

آرى به آن خدايى كه جانم به دست او است اى سلمان در آن روزگار زنان به امارت مى‌رسند و كنيزان طرف مشورت قرار مى‌گيرند و كودكان بر فراز منبر مى‌روند و دروغ نوعى زرنگى و زكات خسارت، و خوردن بيت المال نوعى غنيمت شمرده شود، مرد به پدر و مادرش جفا ولى به دوستش نيكى مى‌نمايد و ستاره دنباله دار طلوع مى‌كند.

سلمان باز پرسيد: يا رسول اللَّه آيا چنين چيزى خواهد شد؟ فرمود: آرى به آن خدايى كه جانم به دست او است اى سلمان! در اين موقع زن با شوهرش در تجارت شركت كند و باران در فصلش نيامده بلكه در گرماى تابستان مى‌بارد و افراد كريم سخت خشمگين مى‌گردند، مرد فقير تحقير مى‌شود، در اين هنگام بازارها به هم نزديك مى‌شوند وقتى يكى مى‌گويد: من چيزى نفروختم و آن ديگرى مى‌گويد: من سودى نبرده‌ام طورى مى‌گويند كه هر شنونده مى‌فهمد دارد به خدا بد و بيراه مى‌گويد.

سلمان پرسيد: آيا حتما چنين وضعى خواهد شد يا رسول اللَّه؟ فرمود: آرى به آن خدايى كه جانم به دست او است، اى سلمان در اين هنگام اقوامى بر آنان مسلط مى‌شوند كه اگر لب بجنبانند كشته مى‌شوند و اگر چيزى نگويند دشمنان همه چيزشان را مباح و براى خود حلال مى‌كنند تا با بيت المالشان كيسه‌هاى خود را پر كنند و به ناموسشان تجاوز نموده، خونشان را

نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 5  صفحه : 649
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست