نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 5 صفحه : 624
ما قبل است و آيهاى است مستقل كه مىخواهد
بفهماند خداى سبحان از ايمان طائفهاى از مؤمنين به خاطر ايمان طائفهاى ديگر بى
نياز شده است.
ليكن اينطور
نيست و دقت در اين آيه و آيات قبل از آن اين احتمال را دفع مىكند.
براى اينكه
بنا بر اين احتمال آيه شريفه مىخواهد از قدرت خداى سبحان بر پرستيده شدنش در زمين
خبر دهد و بفرمايد خدا مىتواند وضعى و مردمى پيش بياورد كه همواره در زمين پرستش
شود، اگر مردم موجود، او را پرستيدند كه هيچ و اگر نپرستيدند اقوامى ديگر پديد
مىآورد كه ملازم دين او باشند و از دين او مرتد نشوند و خلاصه كلام آيه شريفه
همان را بگويد كه آيات زير مىگويد، توجه بفرمائيد:(فَإِنْ
يَكْفُرْ بِها هؤُلاءِ فَقَدْ وَكَّلْنا بِها قَوْماً لَيْسُوا بِها
بِكافِرِينَ)[1]،(وَ مَنْ كَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ عَنِ الْعالَمِينَ)[2]،(إِنْ تَكْفُرُوا أَنْتُمْ وَ مَنْ فِي الْأَرْضِ جَمِيعاً فَإِنَّ اللَّهَ
لَغَنِيٌّ حَمِيدٌ)[3].
و چنين مقامى
بيش از آنچه در آيات مذكور آمده كه همان اصل غرض و غرض اصلى است اقتضا ندارد، تنها
بايد اين را بگويد كه اگر شما از دين خدا بر گرديد قومى ديگر مىآيند كه از دين بر
نگردند و اما اينكه قومى كه مىآيند مردمى هستند كه خدا را دوست مىدارند و خدا
ايشان را دوست مىدارد و مردمى هستند كه در برابر مؤمنين خوار و متواضع و در برابر
كفار شكستناپذيرند و ... مقام اقتضا بر شمردن اين اوصاف را نداشت، چون زائد بر
اصل غرض است و مسلما اگر در آيه مورد بحث متعرض آنها شده، نكته و غرض زائدى در بين
بوده است.
[بيان
ارتباط آيه:(مَنْ يَرْتَدَّ مِنْكُمْ ...) با آيات قبل]
و از جهت
ديگر مىبينيم اوصافى كه در آيه شريفه آمده بى ارتباط با مضمون آيات قبل يعنى
دوستى با يهود و نصارا نيست، چون دوست گرفتن آنان و نگرفتن مؤمنين بى ارتباط با
علاقه قلبى با آنان نيست حتما دوستدار آنان علاقه قلبى به آنان دارد و چگونه ممكن
است قلبى كه اين چنين شيفته دشمنان خدا است محبت خدا را در خود جاى دهد با اينكه
خداى خالق دلها فرموده:(ما جَعَلَ اللَّهُ لِرَجُلٍ مِنْ قَلْبَيْنِ
فِي جَوْفِهِ)[4].
و از لوازم
اين دوستى يكى اين است كه مؤمن در برابر اين كفار ذليل گردد و كفار بر
[1] اگر اينها به دين خدا كفر بورزند قومى را موكل بر اين دين
كردهايم كه هرگز به آن كافر نخواهند شد. سوره انعام، آيه 89 .
[2] و كسى كه كفر مىورزد بداند كه خدا از همه عالميان بى نياز
است. سوره آل عمران، آيه 97 .
[3] اگر شما و همه كسانى كه در زمين هستند كفر بورزيد، بايد
بدانيد كه خداى تعالى بى نياز و ستوده است. سوره ابراهيم، آيه 8 .
[4] خدا براى يك انسان دو قلب در باطنش ننهاده. سوره
احزاب، آيه 4 .
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 5 صفحه : 624