نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 5 صفحه : 620
(لِيَجْعَلَ ما يُلْقِي الشَّيْطانُ
فِتْنَةً لِلَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ وَ الْقاسِيَةِ قُلُوبُهُمْ)[1]، و آياتى ديگر.
و كلى مطلب
اين است كه مرض قلب عبارت است از اينكه قلب دچار نوعى ترديد و اضطراب شود كه مساله
ايمان به خدا و اطمينان نسبت به آيات او را كدر و ناصاف كند و ايمان در آن قلب آميخته
با شرك شود و لذا مىبينيم كه در مرحله خلق و خوى احوالى و اخلاقى متناسب با كفر
بر آن عارض مىگردد و در مرحله عمل كارهايى از آن سر مىزند كه متناسب با كفر به
خدا و به آيات او است.
در مقابل،
سلامتى قلب و صحت آن عبارت است از اينكه قلب در مستقرى قرار گيرد كه خلقتش در همان
مستقر بوده و يا به عبارت ديگر عبارت است از اينكه قلب راه ميانه را از دست ندهد و
برگشت اين حالت به خلوص قلب در توحيد خداى سبحان و اعتماد كردن به جناب او و بريدن
از هر چيز ديگرى است كه هواى نفس به سوى آن كشش دارد، اين نكته از آيه زير به چشم
مىخورد كه مىفرمايد:(يَوْمَ لا يَنْفَعُ مالٌ وَ لا بَنُونَ إِلَّا
مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ)[2].
[بيمار
دلان غير از منافقين هستند]
از همين جا
روشن مىشود كه بيماردلان غير از منافقينند، هم چنان كه تعبير قرآن از اين دو
طائفه مثل،(الْمُنافِقُونَ وَ الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ
مَرَضٌ)، در غالب موارد تا حدى خالى از اشعار بر دو طائفه بودن آن دو نيست،
براى اينكه منافقين عبارتند از كسانى كه به زبان ايمان آورده و در دل ايمان ندارند
و دلهاشان كافر خالص است و از نظر حيات ايمانى مرده است، نه بيمار، هم چنان كه
قرآن كريم آنان را مرده و دارندگان ايمان را زنده خوانده و مىفرمايد:(أَ وَ مَنْ كانَ مَيْتاً فَأَحْيَيْناهُ وَ جَعَلْنا لَهُ نُوراً يَمْشِي بِهِ فِي
النَّاسِ)[3].
و نيز
مىفرمايد:(إِنَّما يَسْتَجِيبُ الَّذِينَ يَسْمَعُونَ وَ الْمَوْتى
يَبْعَثُهُمُ اللَّهُ)[4].
بنا بر اين
ظاهر از عرف و اصطلاح قرآن كريم اين است كه مرض قلب عبارت است از
[1] تا خداى تعالى القائات شيطان را فتنه و آزمايشى و كورانى در
دل بيماردلان و سنگدلان كند.
سوره حج، آيه 53 .
[2] روزى كه هيچ مالى و فرزندانى سود نمىدهد مگر كسى كه با قلب
سليم به ديدار خدا آمده باشد. سوره شعراء، آيه 89 .
[3] آيا كسى كه مرده بود و ما زندهاش كرديم و برايش نورى مقرر
كرديم كه با آن نور در بين مردم مشى مىكند مثل ديگران است. سوره انعام، آيه
122 .
[4] تنها كسانى دعوت اسلام را مىپذيرند كه گوششان شنوايى دارد،
اما مردگان تنها در روزى شنوايى پيدا مىكنند كه خداى تعالى مبعوثشان كند.
سوره انعام، آيه 36 .
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 5 صفحه : 620