نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 5 صفحه : 598
وى شرح دادم كه من از سعيد بن جبير و از مقسم
سؤال كردم، آن جناب پرسيد مقسم چه جوابى داد؟ من جواب مقسم را برايش نقل كردم حكيم
آن گاه گفت: على بن الحسين فرمود: مقسم درست گفته، و ليكن بايد دانست كه اين كفر
غير كفر شرك است و فسق آن نيز غير فسق شرك است، و ظلم آن نيز غير ظلم شرك است.
بعد از آن
سعيد بن جبير را ديدم، و نظر على بن الحسين را براى او گفتم او به پسرش گفت: اين
فتوا را چگونه مىبينى؟ پسرش گفت فتواى على بن الحسين از فتواى تو و مقسم بهتر
است.[1] مؤلف: از
بيان قبلى ما بخوبى روشن مىشود كه اين روايت با آنچه از آيه ظاهر مىشود مطابق
است.
[در گذشتن
از جانى موجب بخشودگى گناهان مىشود]
و در كافى به
سند خود از حلبى از امام صادق (ع)[2] و نيز
عياشى در تفسير خود از ابى بصير از آن جناب روايت كردهاند كه در ذيل آيه: (فَمَنْ
تَصَدَّقَ بِهِ فَهُوَ كَفَّارَةٌ لَهُ) فرمود:
صرف نظر كردن
از قصاص گناهان او را به همان مقدار كه از قصاص صرف نظر كرده محو مىكند، چه جراحت
باشد، و چه غير آن.[3] و در در المنثور
است كه ابن مردويه از مردى از انصار از رسول خدا 6 روايت كرده كه در جمله: (فَمَنْ
تَصَدَّقَ بِهِ فَهُوَ كَفَّارَةٌ لَهُ) گفته است: رسول خدا 6 فرموده:
مردى كه دندانش را شكستهاند و يا دستش را قطع كردهاند، و يا چيزى از دستش را قطع
كردهاند و يا جراحتى بر بدنش وارد ساختهاند، و او از جانى عفو مىكند، خداى
تعالى به مقدار ديهاى كه مىتوانست بگيرد و نگرفت از گناهان او عفو مىكند، مثلا
اگر ديه يك چهارم خون بها است، خداى تعالى از يك چهارم گناهانش صرف نظر مىكند، و
اگر يك سوم باشد از يك سوم، و اگر همه خون بها باشد از همه گناهان او چشمپوشى
مىكند.[4] مؤلف:
نظير اين روايت را نيز از ديلمى از ابن عمر نقل كرده[5]،
و شايد آنچه در اين روايت و روايت قبلى آمده كه تكفير گناهان را مطابق و به
مقدار عفوى دانسته كه مجنى عليه