نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 5 صفحه : 487
و نادان باشد، براى اينكه اسرائيليان داراى تمدن
بودند، البته تمدنى متناسب با قوميتشان، و فردى از چنين جامعه عادتا ممكن نيست كه
نداند مرده را بايد دفن كرد.
دليل سوم
اينكه: مفسر مزبور در مقام پاسخگويى به اشكالى است كه متوجه آيه كردهاند، و آن
اين است كه مساله كتاب حكم قتل اختصاصى به بنى اسرائيل نداشته، پس چرا قرآن كريم
قصه هابيل و قابيل را منشا كتاب حكم قتل در خصوص بنى اسرائيل قرار داده؟ با اينكه
حكم قتل و اثر قتل حكمى است بشرى و مربوط به عموم بشر، هر كس يك انسان را بكشد مثل
اين است كه همه را كشته باشد چه اسرائيلى و چه غير اسرائيلى، و كسى كه يك انسان را
زنده كند مثل اين است كه همه را زنده كرده باشد، باز بدون تفاوت بين اسرائيلى و
غير اسرائيلى، پس اين آيات چه معناى روبراهى مىتواند داشته باشد.
مفسر مورد
بحث ما در پاسخ گفته: قاتل و مقتول و پدر آن دو اسرائيلى بودهاند، پدرشان آدم،
مردى از بنى اسرائيل بوده چون اين واقعه در بنى اسرائيل واقع شده به دليل اينكه
قرآن كريم بعد از نقل داستان مىفرمايد به همين جهت بر بنى اسرائيل نوشتيم كه چنين
و چنان نه آدم ابو البشر، تا واقعه قتل قابيل يك حادثه بشرى باشد، و مايه عبرت
آيندگان گردد، بلكه دو برادر بودند پسران مردى از بنى اسرائيل و داستان اين دو
برادر يك داستان قومى خاصهاى است و لذا قرآن كريم مىفرمايد چون اين واقعه در بنى
اسرائيل رخ داد ما بر بنى اسرائيل نوشتيم كه چنين و چنان و ليكن اين جواب ماده
اشكال را ريشه كن نمىكند، براى اينكه اشكال و سؤالى كه در بين بود هنوز به حال
خود باقى است و سؤال اين است كه اگر كشتن يك فرد به منزله كشتن همه مردم است، در
هر زمانى همين طور است، و اگر زنده كردن يك فرد به منزله زنده كردن همه است آن نيز
اختصاصى به زمان بنى اسرائيل نداشته، و ما مىدانيم كه قبل از بنى اسرائيل آن قدر
قتل نفس واقع شده كه از حد شمار بيرون است، چرا خداى تعالى اين حكم را قبل از بنى
اسرائيل ابلاغ نكرد، و چرا به قوم بنى اسرائيل اختصاصش داد، و حتى در خود بنى
اسرائيل نيز قبل از واقعه اين دو برادرى كه مفسر نامبرده فرض كرده قتلهايى واقع
شده، چرا حكم مزبور را به واقعه دو برادر اختصاص داد، چه خصوصيتى در قوم بنى
اسرائيل بوده، و چه خصوصيتى در واقعه دو برادر وجود داشته؟ جواب اين اشكال داده
نشد.
علاوه بر
اينكه اگر مطلب چنين بوده كه وى مىگويد بهتر آن بود كه بفرمايد: من قتل
منكم نفسا ، تا اختصاص به بنى اسرائيل داشته باشد، تازه به فرض هم كه چنين
فرموده بود، باز اشكال و سؤال از اينكه بنى اسرائيل چه خصوصيتى داشتهاند كه حكم
قتل مذكور
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 5 صفحه : 487