نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 5 صفحه : 436
كه قبلا نمىدانسته برسد، و اين همان برهان منطقى
است، و مفطور بر اين است كه مقدماتى مشهور و يا مسلم در برابر خصم را كه مربوط به
مقام عمل است و سعادت و شقاوت يا خير و شر يا نفع و ضرر به بار مىآورد و يا انجام
آن خوب و سزاوار و يا زشت و ناپسند است و بالآخره مقدماتى از اينگونه امورى كه كلا
امورى اعتبارى است ترتيب دهد، و خصم خود را ساكت و قانع سازد، و اين همان جدل است
كه خود در منطق، فنى جداگانه است سوم اينكه مفطور است به اينكه در موارد خير و شر
احتمالى مقدماتى (نه چون يقينى در برهان، و نه چون مشهور و مسلم در جدل بلكه) ظنى
مرتب كند، تا از آن ارشاد و هدايت به سوى خير مظنون و يا ردع و منع از شر مظنون را
نتيجه بگيرد كه اين فن موعظه است، و اين سه طريق تفكر يعنى طريقه برهان و جدل و
وعظ را خداى عز و جل در يك آيه از كلام مجيدش آورده و مىفرمايد:(ادْعُ إِلى سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَ
جادِلْهُمْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ)[1] كه على
الظاهر مراد از حكمت برهان است، به شهادت اينكه در مقابل موعظه حسنه و جدال قرار
گرفته.
حال اگر
بگويى طريقه تفكر منطقى طريقهاى است كه هم كافر بر آن مسلط است و هم مؤمن، هم از
فاسق بر مىآيد و هم از متقى، با اين حال چه معنا دارد كه خداى تعالى اين طريقه را
از غير اهل تقوا و پيرو دين نفى كرده و فرمود كافر و فاسق علم صحيح و تذكر درست
ندارد؟:(وَ ما يَتَذَكَّرُ إِلَّا مَنْ يُنِيبُ)[2] و يا فرموده:(وَ مَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً)[3]، و يا
فرموده:(فَأَعْرِضْ عَنْ مَنْ تَوَلَّى عَنْ ذِكْرِنا وَ لَمْ
يُرِدْ إِلَّا الْحَياةَ الدُّنْيا ذلِكَ مَبْلَغُهُمْ مِنَ الْعِلْمِ إِنَّ
رَبَّكَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنْ ضَلَّ عَنْ سَبِيلِهِ وَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنِ
اهْتَدى)[4]، و رواياتى
هم كه مىگويد علم نافع تنها با اعمال صالح به دست مىآيد بسيار زياد است.
[وجود
رابطه بين علم و تفكر با تقوا و عمل صالح به اين معنا نيست كه تقوا طريقى مستقل
براى تفكر است]
در پاسخ
مىگوئيم: در اينكه كتاب و سنت رعايت تقوا در جانب علم را معتبر شمرده جاى هيچ شكى
نيست، و ليكن چنين هم نيست كه كتاب و سنت تقوا را و يا تقواى توأم با تذكر را،
طريق مستقلى براى رسيدن به حقائق قرار داده باشد طريقى جداى از طريق فكرى
[2] و تذكر نمىيابد مگر كسى كه به خدا رجوع كند. سوره
غافر، آيه 13 .
[3] هر كس تقوا پيشه كند خداى تعالى راه نجات پيش پايش
مىگذارد. سوره طلاق، آيه 2 .
[4] از كسانى كه پشت مىكنند و روىگردان از ياد ما و قرآن مايند
و جز حيات دنيا چيزى را نمىخواهند روى بگردان، كه آگهى آنان همين مقدار است و
تنها پيرامون ماديات دور مىزند، پروردگار تو بهتر مىداند كه چه كسانى گمراه از
راه اويند، و هم او بهتر مىداند چه كسانى راه يافتگانند. سوره نجم، آيه
30 .
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 5 صفحه : 436