نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 5 صفحه : 249
و اين آيه چنين مىنمايد كه از آيه قبلى انتزاع و
نتيجه گيرى شده است، چون آيه قبلى هم ثواب كسانى را بيان مىكرد كه ايمان آورده،
عمل صالح مىكنند و مىفرمود:(فَأَمَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَ
عَمِلُوا الصَّالِحاتِ فَيُوَفِّيهِمْ أُجُورَهُمْ وَ يَزِيدُهُمْ مِنْ
فَضْلِهِ) و شايد به همين جهت بوده كه در اينجا كيفر كسانى را كه از
پيروى برهان و نور تخلف مىكنند بيان نكرد، چون اين آيه، خود، همان مضمون آيه قبل
را دارد و با اين حال ديگر حاجتى نبود كه وضع متخلفين و آنها كه استنكاف و استكبار
مىورزند را دوباره تكرار كند، چون در اينجا فهماند جزاى پيروان اينجا، جزاى
پيروان آنجا است و در اين ميان به جز دو طائفه وجود ندارد يا پيرو و يا متخلف.
و بر اين
اساس جمله:(فَسَيُدْخِلُهُمْ فِي رَحْمَةٍ مِنْهُ) در مقابل
جمله:(فَيُوَفِّيهِمْ أُجُورَهُمْ) است كه همانا بهشت
باشد و نيز در اين آيه جمله: و فضل در مقابل جمله:(وَ يَزِيدُهُمْ مِنْ فَضْلِهِ) در آن آيه است و اما جمله:(وَ يَهْدِيهِمْ إِلَيْهِ صِراطاً مُسْتَقِيماً)، در حقيقت يكى از
آثار اعتصام به خداى تعالى است كه در سوره آل عمران نيز ذكرش آمده و فرموده بود:(وَ مَنْ يَعْتَصِمْ بِاللَّهِ فَقَدْ هُدِيَ إِلى صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ)[1].