نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 5 صفحه : 247
بود كه او مسيح يعنى مبارك بود و اگر گفتيم:
ملائكه هم استنكاف ندارند براى اين بود كه آنها مقرب درگاه خدايند و اگر احتمال آن
مىرفت كه روزى مسيح از عبادت خدا استنكاف كند، خداى تعالى او را مبارك نمىكرد و
همچنين ملائكه را به قرب خود راه نمىداد، علاوه بر اينكه در آيه شريفه:(وَجِيهاً فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ وَ مِنَ الْمُقَرَّبِينَ)[1]، مسيح به صفت مقرب
نيز توصيف شده است.
(وَ مَنْ يَسْتَنْكِفْ عَنْ عِبادَتِهِ وَ يَسْتَكْبِرْ فَسَيَحْشُرُهُمْ إِلَيْهِ
جَمِيعاً ...) اين جمله حال است از مسيح و ملائكه و در عين حال كار
تعليل را هم مىكند و چنين معنايى به كلام مىدهد كه: چگونه ممكن است مسيح و
ملائكه مقرب خدا از عبادت خدا استنكاف كنند در حالى كه كسانى كه از عبادت او
استنكاف و استكبار مىكنند، چه از جن باشند و چه از انس و چه از ملائكه، همه به
زودى در پيشگاه او محشور مىشوند و او طبق اعمالى كه كردهاند جزايشان مىدهد و
مسيح و ملائكه اين معنا را مىدانند و به آن ايمان دارند و از خداى تعالى و از
چنان روزى پروا مىكنند.
دليل بر
اينكه جمله:(وَ مَنْ يَسْتَنْكِفْ عَنْ عِبادَتِهِ وَ يَسْتَكْبِرْ
...) در معناى اين است كه مسيح و ملائكه به اين حقيقت آگاهند كه مستكبرين
كيفر خواهند شد، اين است كه كلمه:
يستكبر را دنبال كلمه يستنكف آورد و اين را با آن مقيد كرد، چون
استنكاف به تنهايى باعث سخط الهى نمىشود، زيرا استنكاف دو جور ممكن است باشد، يكى
از نادانى و استضعاف و ديگرى از استكبار، آن استنكافى باعث خشم و غضب الهى مىشود
كه از باب استكبار باشد و مسيح و ملائكه اگر فرضا استنكاف بكنند از جهل و استضعاف
نيست و جز از در استكبار نمىتواند باشد، چون آنان به مقام پروردگارشان آگاهند و
به همين جهت مىبينيم در اول آيه نامى از استكبار نياورد و تنها به ذكر استنكاف
اكتفاء نموده و فرمود:(لَنْ يَسْتَنْكِفَ الْمَسِيحُ أَنْ يَكُونَ
عَبْداً لِلَّهِ وَ لَا الْمَلائِكَةُ الْمُقَرَّبُونَ) ولى در تعليل مطلب
استكبار را هم آورد تا بفهماند! اگر در حق نامبردگان فرض استنكاف بشود، حتما از
باب استكبار خواهد بود نه از در جهل و استضعاف.
كلمه
جميعا در اين صدد است كه بفهماند همه خلائق- خوبشان و بدشان- را محشور
مىكند تا در نتيجه زمينه براى تفصيلى كه بعدا مىآيد و مىفرمايد: (فَأَمَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ ...) فراهم شود.